A digitális kommunikációból és az egyre elterjedtebb, felhő alapú üzletfejlesztési rendszerekből a vállalkozásokra zúduló adatmennyiség szinte már feldolgozhatatlan. Matthew Elworthy, a The Next Web marketingvezetője kifejti: „Az a gond a big datával, hogy nem tudod, mennyit ér, amit megszereztél, ameddig nem találsz ki egy olyan módszert az adatok rendszerezésére, melynek segítségével értékelhető mintákat nyerhetsz.”
És itt már a smart data-ról, azaz azokról az okos adatokról beszélünk, melyek már feldolgozható információkat hordoznak. Sőt. Nem csak hordoznak, hanem üzleti döntéseket is képesek előkészíteni. Üzleti szektortól és mérettől függetlenül a jövő azoké a vállalkozásoké, amelyek saját igényeikre szabott, egyedi elemzéseket figyelembe véve tudnak új célpiacokat és ügyfeleket szerezni, a kockázatos vállalkozásokat elkerülni, illetve a meglévő ügyfeleiket különféle szempontok szerint, akár vállalatirányítási rendszerekbe integráltan menedzselni.
Hogyan kapcsolódik a smart data mindezekhez?
Nagyobb bevételre vágysz? Keress új vevőket! Az üzleti elven működő szervezetek növekedésének ez az egyik alaptézise. Új célpiacok, felderítetlen csatornák és potenciális ügyfelek megszerzése a legkézenfekvőbb első lépés az értékesítési és marketingtervezésben, -kivitelezésben.
Persze legyen üzleti terv, találjuk meg a megfelelő üzenetet, szegmentáljuk a célcsoportot, melyhez tartozzon megbízható forrásból származó lista a kiszemelt ügyfelekről. Már ezeknél a lépéseknél is támaszkodhatunk a smart data adta lehetőségekre. Hiszen minden marketingszakember tudja, hogy már a tervezés és a szegmentálás során használható adatokra van szükségünk – milyen típusú és mennyiségű ügyfelet szeretnénk megcélozni és mindettől milyen eredményt, forgalmat várunk.
A vállalkozások a legjobb ügyfelekhez szeretnének eljutni és minél kisebb ráfordítással gyors eredményeket elérni. De vajon mi számít egy vállalkozás számára a legjobb ügyfélnek. Nyilvánvalóan azok, akikkel a legnagyobb profit érhető el, jól fizetnek és bizonyára azok, akik a legkevesebb pénzügyi kockázatot hordozzák. A háttérben futó algoritmusoknak köszönhetően egy potenciállista összeállítása manapság már túlmutat azon, hogy cégnevet, címet, e-mail-címet, telefonszámot tartalmazzon.
Az üzleti folyamatokban létfontosságú, hogy mely cégek miként gazdálkodnak az értékesítési és marketingerőforrásokkal. Modern, üzleti döntéstámogató rendszerek már olyan ügyfélszerzési megoldást kínálnak, amely látszatra egy céglistának tűnik, valójában azonban, a legjobb ügyfelek tulajdonságaival leginkább megegyező vállalkozások részletes információit tartalmazza. Visszamérések alapján ezekkel a megoldásokkal az üzletszerzési hatékonyság közel harminc százalékkal növelhető.
Siimon Reynolds, elismert üzleti tanácsadó arra a kérdésre, hogy miként tud egy profitorientált vállalkozás a leggyorsabban forgalmat növelni, így válaszolt: „Először is frissítsd és rendszerezd a korábbi ügyfeleid adatbázisát! Aztán tedd fel a kérdést magadnak: biztos, hogy annyit költenek nálad, amennyit te szeretnél?”