Sikeres évet zárt tavaly az MFB, a lendület idén is változatlan

Hírek vg.hu
A hitelezés szinten tartása az MFB számára is kiemelt feladat – mondta el a Világgazdaságnak adott interjúban Sipos-Tompa Levente, az MFB elnök-vezérigazgatója. A bank a nemzetközi piacon készül kötvénykibocsátásra, miközben a harmadik negyedév végére készen áll az új uniós források kihelyezésére is.

Az emelkedő kamatkörnyezetben is teljesíteni tudta küldetését a Magyar Fejlesztési Bank, amely stabil nyereséggel és bővülő üzleti aktivitással zárta az előző évet. Fegyelmezett költséggazdálkodás és üzleti tervezés mellett 2023-ban is arra készül, hogy ugyanazzal a lendülettel folytassa tevékenységét – nyilatkozta a Világgazdaságnak Sipos-Tompa Levente. Az MFB elnök-vezérigazgatója a lapnak adott interjúban elmondta: 2022-ben pedig 6,2 milliárd forintos nyereséget ért el a pénzintézet, a kötelezettségvállalás állománya pedig annak ellenére elérte az 1240 milliárd forintot, hogy a nyártól már látszottak a gazdasági környezet változásának a jelei. Ez azt jelenti, hogy mind a hiteleknél – amelybe beletartoznak az uniós kihelyezések is –, mind a garanciavállalásnál, a kötvényeknél és tőkebefektetési ágon is kiemelten sikeres évet zárt az MFB.

– Az emelkedő kamatkörnyezetben is teljesíteni tudtuk a fejlesztési banki küldetésünket úgy, hogy eközben stabil nyereséget értünk el. Utóbbihoz a fegyelmezett költséggazdálkodás is hozzájárult – mutatott rá az elnök-vezérigazgató. Azt ugyanakkor kiemelte, hogy fontos cél mindenki számára elérhető finanszírozást, forrást biztosítani, ezért azoknál a kihelyezéseknél, amelyeket tavaly biztosítottak, megfelelő arányban képviseltették magukat a nagyvállalatok éppúgy, mint a kis- és középvállalatok vagy a mikrovállalkozások.

Sipos-Tompa Levente 02

Az MFB elnök-vezérigazgatója szerint a vállalati finanszírozásban kulcsszerepük van a támogatott konstrukcióknak.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Sipos-Tompa Levente beszámolója szerint a klasszikus refinanszírozási – tehát saját forrású – tevékenységnél az MFB Széchenyi Mikrohitel Refinanszírozási Program jelentette a fő húzóerőt, ahol a partnerekkel együttműködve 67 milliárd forintnyi új kihelyezést ért el a bank. Az MFB Pontok hálózata szintén kiemelkedő évet produkált, hiszen a 2014–2020-as uniós támogatási ciklus még felhasználható forrásait maradéktalanul kihelyezték.

– Természetesen nagyon várjuk a következő, 2027-ig tartó támogatási ciklus forrásainak beérkezését, hogy a lehető leggyorsabban a magyar gazdaság szolgálatába állíthassuk azokat – emelte ki az elnök-vezérigazgató.

Elmondta azt is, hogy a az agrár- és élelmiszeripari vállalkozások finanszírozását szolgáló hitelprogramok is újraindulnak, az érintett vállalkozások az év végéig – vagy a forráskeret kimerüléséig – igényelhetik a kifejezetten az agrárium és az élelmiszer-feldolgozás likviditási helyzetét segítő, összesen 20 milliárd forintnyi kedvezményes kamatozású kölcsönöket.

A vállalati finanszírozási piaccal kapcsolatban elmondta: az elmúlt időszakban kizárólag a támogatott konstrukciók voltak azok, amelyek a vállalati hitelezést szinten tartották Magyarországon. A kereskedelmi bankoktól érkező jelzések alapján ez a helyzet 2023 egészében is fennmarad, hiszen most, a két számjegyű kamatok időszakában a vállalatok vagy nem is akarnak piaci feltételű hitelt felvenni, vagy egy ilyen lépés túl nagy kockázatot jelentene számukra.

Sipos- Tompa Levente 03

Tavaly az MFB Széchenyi Mikrohitel Refinanszírozási Program jelentette a fő húzóerőt. Fotó: Shutterstock

– Mindezek tükrében nyilvánvaló, hogy a támogatott hitelkonstrukciók elérhetőségét fenn kell tartani. Ehhez hozzájárul a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram, illetve a meghosszabbított Széchenyi Kártya Program. Az MFB tervei között is szerepel új termékek bevezetése, ami fontos területen töltene be hasonló szerepet – mondta el.

Arra a kérdésre, hogy az MFB készül e újabb kötvénykibocsátásra, Sipos-Tompa Levente elmondta: a tervek szerint rövidesen ismét piacra lépnek, és a következő három-négy év szintén erről szólhat. – A lejáró forrásaink mellett a növekvő üzleti aktivitásunk is szükségessé teszi a külföldi színtéren való megjelenést. Azt is látni kell ugyanakkor, hogy az MFB az elmúlt években felépítette a kapcsolatrendszerét, brand tud lenni, és kialakult az a bizalom, ami a szükséges források bevonását a jövőben is lehetővé teszi. Ebből pedig közvetve a teljes magyar bankszektor is profitálhat – szögezte le.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Kallus György / Világgazdaság)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink