Hatalmas üzletet kötött a kínai fast fashion e-kereskedelmi óriás India leggazdagabb emberével, s ezzel újra megnyílhat előtte a világ legnépesebb országának piaca. A Shein 2020-ban már feltörekvő cégként jelen volt az indiai piacon, de a számos áldozatot követelő júniusi kínai–indiai határvillongások következményeként egyike volt annak az 59 kínai internetes platformnak, amelyek előtt bedeszkázták az indiai piacra vezető út ajtaját.
A visszatérés Ázsia legvagyonosabb üzletemberének, a kiterjedt fizikai és online kiskereskedelmi hálózattal (is) rendelkező Mukesh Ambaninak köszönhető, ő ütötte nyélbe azt az üzletet, ami mindkét szereplő számára előnyökkel kecsegtet.
Shein-visszatérés kikövezett úton
Ennek értelmében Ambani a 250 milliárd dolláros piaci értékű Reliance Industries nevű cégcsoportján keresztül térhet vissza termékeivel Indiába a Shein, s ehhez igénybe veheti a partnervállalat online applikációit, s ami ennél is talán fontosabb, az ország legnagyobb kiskereskedelmi hálózatát üzemeltető, 2006-ban alapított és kisgömböcként nagyra hízott Reliance Retail üzlethelyiségei, áruházai is a rendelkezésére állnak.
Ebből pedig nem kevés van: a különböző márkaneveken futó hálózatok mintegy hétezer településen 18 836 kereskedelmi egység közvetítésével százmilliókat szolgálnak ki nap mint nap. Legutóbbi nagy húzásuk a német Metro Cash & Carry nagykereskedelmi lánc indiai ágának 340 millió dollárért történt megvétele volt tavaly márciusban.
A Reliance és a Shein már egy éve szervezi a partnerségi kapcsolaton alapuló visszatérést, amely az Economic Times meg nem nevezett vezetőkre hivatkozó értesülései szerint már annyira konkrét, hogy a Shein fast fashion világa pár héten belül bebocsátást nyer Indiába.
Ez az üzlet minden bizonnyal jelentősen javít a Shein londoni tőzsdére lépési terveinekmegítélésén, s a 63 milliárd dolláros IPO útjából elgördít egy nagy követ – igaz marad ott még jó néhány, közte
- a bivalyerős kínai kitettség,
- az alapanyagok és a ruhák gyártása során felmerült rabszolgamunka és kizsákmányolás ügye,
- valamint az engedékeny vámszabályokkal való visszaélés kérdése.
A Shein Szingapúrba költöztette ugyan a székhelyét, de ettől még tősgyökeres kínai vállalatnak számít, függetlensége az anyaországtól legfeljebb papíron létezik, miközben Kantonban és környékén folyamatos a rendelkezésére álló 5400 beszállítója robotol a friss divatirányzatoknak megfelelő termékek előállításán.
5400 beszállító robotol a friss irányzatoknak megfelelő termékek előállításán. AFP
Gyártást is visz a Shein Indiába
Ebben is változás lesz az indiai szál révén, ugyanis a Shein gyártást is visz a szomszédba, így leszerelheti a kínai eredetet kifogásoló nyugati aggodalmakat, amelyek elsősorban a legnagyobb piaca, az Egyesült Államok felől fogalmazódnak meg.
Az indiai üzletet viszont a gyártástól az értékesítésig a Reliance szervezi és viszi majd, s ha lesz rajta profit, akkor azon megosztoznak valahogy a Reuters elemzése szerint. A Reliance-nek több mint 25 ezer indiai kis- és középvállalkozás a partnere, az ő mozgatásukhoz szükséges bejáratott technológiát és szakértelmet a Shein viszi az együttműködésbe.
Emellett a Shein olyan pluszforgalmat generál a Reliance-nek, amiről az csak álmodozhatott. A Redseer tanácsadó cég szerint a március végével zárult 12 hónapban a fast fashion divatcikkek forgalma Indiában mintegy 30 százalékkal nőtt, ötször gyorsabban, mint a tágabb divatszegmens.
Minél sikeresebb a Shein, annál több munkahelyet teremt és annál több exportbevételt hoz Indiának. Ráadásul Újdelhi is megnyugodhat, mert a Shein indiai üzleteléseit, megrendeléseit érintő valamennyi adat az ország határain belül marad, ami az egyik fő kifogás volt 2020-ban, amikor az indiai polgárok érzékeny adatainak kínai szervereken való tárolása és rossz szándékú felhasználásának vélt vagy valós veszélye is közrejátszott az 59 gyanús kínai alkalmazás blokkolásának hivatalos indoklásakor.
Hatástalanították a TikTok-bombát
Emlékezetes, hogy ugyanabban az időben esett neki Donald Trump akkor regnáló amerikai elnök a népszerű TikTok videómegosztó szolgáltatás tulajdonosának, a kínai ByteDance-nek, hogy adja át vagy adja el az adatkezelésben jártas amerikai cégeknek a TikTok amerikai üzletágát, mert az alkalmazáson keresztül vásárló lakosság szenzitív adatai rossz kezekbe kerülhetnek Pekingben.
Mindeközben tehát Mukesh Ambani újabb skalpot gyűjthet be a Shein személyében, s tovább növelheti előnyét a Forbes ázsiai milliárdosokat sorba rendező listáján, amelynek most júniusban így alakult az élmezőnye, dollármilliárdokban mérve:
- Mukesh Ambani (India) 113,5
- Gautam Adani (India) 85,7
- Prajogo Pangestu (Indonézia) 61,8
- Zhong Shanshan (Kína) 59,3
- Colin Zheng Huang (Kína) 50,7
- Zhang Yiming (Kína) 43,4
- Savitri Jindal és családja (India) 41,2
- Ma Huateng (Kína) 40,4
- Tadashi Yanai és családja (Japán) 36,8
- Li Ka-shing (Hongkong) 35,4
A cikk itt olvasható.
Címlapfotó: Shein divatbolt Párizsban. AFP