Rugalmasan konzervatív üzletpolitika a Vajda-Papírnál

Hírek Érsek M. Zoltán
A covid alatt nagyberuházással előre menekülés, majd az energiaárrobbanás hatására konzervatív áremelés. Ez a stratégia jellemezte az elmúlt, turbulens időszakban a Vajda-Papírt, amelynek tulajdonos-ügyvezetője, Vajda Attila szerint az eredmények azt igazolják, hogy a beszállítók és a vevők egyaránt értékelték, hogy az energiaárrobbanás idején is mértéktartó, kiszámítható üzletpolitikát folytattak

– Milyen kihívásokat hozott az elmúlt időszak, amelyben a covid és a drasztikus energia áremelés is új helyzetet teremtett?

– Nagyon komoly megpróbáltatásokkal tarkított időszakon vagyunk túl. 2021 végéig semmi másról nem tudtunk tárgyalni a partnereinkkel, csak hogy hogyan tudnánk többet szállítani nekik, hogy minél kevesebb legyen az üres polc. De hiába növeltük organikus módon a kapacitásainkat, mindig elértünk a határáig. Ez nyilván frusztráló volt, de az ambícióinkat nem tudta letörni. Organikusan növeltük a kapacitást, és a világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzemének számító dunaföldvári gyárunkban egy óriási, közel 20 milliárd forintos papírgép beruházást hajtottunk végre, harmadannyi idő alatt, mint az a nagyvilágban szokásos. Így 2022. júliusára már el is indult az újabb gyáregység, amivel háromszorosára növeltük az alappapír gyártás kapacitást. Az új gyár 100 százalékban fedezi a cég alappapír-szükségletét, emellett megduplázza a vállalat termelési kapacitását. A harmadik negyedévben beindult termelés 2023-ban pörög fel igazán, ezzel az éves termelés idén várhatóan meghaladja a 150 ezer tonnát, és erősödik a vállalat külpiaci aktivitása is. A rekordgyorsaságú építkezéshez az kellett, hogy olyan elvárásokat tudtunk támasztani a kivitelezők felé, amelyeket ha nagyon recsegve-ropogva, de teljesíteni tudtak. Ez volt a válasz a 2020-as termékhiányos időszakra. Akkor azt terveztük, hogy elindulunk az üzletfejlesztéssel is, de ezt keresztülhúzta, hogy 2021 júliusától drasztikusan megnőtt az energia ára, ami 2021 decemberében gyakorlatilag már egy soha nem látott szintre emelkedett. Majd kitört az ukrajnai háború, és 2022 tavaszától még brutálisabban emelkedtek az energiaárak. Mivel ez nagyon kedvezőtlenül befolyásolta a termékeink előállítási költségét, arra kényszerültünk, hogy 2022 októberétől 2023 márciusáig hét etapban emeljünk árat, ami korábban még nem fordult elő. De ebben a helyzetben is rendkívül konzervatívan emeltük az árakat, annak ellenére, hogy az újabb és újabb energia áremelkedés mindig magasabb volt, mint amit sejtettünk, vagy terveztünk. Mégis azt a döntést hoztuk, hogy ezt a terhet főként Magyarországon, de az exportpiacainkon sem kívánjuk egy az egyben a fogyasztóinkra hárítani. Már csak azért sem, mert láttuk, hogy ha a kereskedelem is megemelni az árat, akkor a toalettpapírnál kismértékű, a kiegészítő termékeknél – konyhai papírtörlő, papír zsebkendő, papírszalvéta – pedig már jelentős fogyasztáscsökkenés következik be.

– Mindez egy olyan helyzetben történt, amikor már az újonnan indult üzem is termelni kezdett, vagyis a korábbinál is több terméket kellett eladni.

– Ráadásul 2022 júliusában, az üzem indulása miatt még alacsony hatékonyságú termelést már a legmagasabb energiaárak mellett kellett megvalósítanunk. De ahogy említettem, annak ellenére, hogy tudtuk, hogy ez negatívan befolyásolja az eredményünket, még így is csak a lélektani határon belül emeltünk árat azért, hogy a fogyasztás volumenét ne befolyásoljuk negatívan. Végül 2022. negyedik negyedévében értünk el oda, hogy az áremeléseinkkel nagyjából pariba kerültünk a költségekkel. Ma pedig az, hogy már ismét napi áron vásárolunk, az energiahordozók árának komoly csökkenése miatt jelentős előnyöket hoz a számunkra. Sok területen konszolidálódni látszik a helyzet: az infláció fékeződik, az ellátási láncok akadozása megszűnik, így idén a jövedelmezőség újbóli javulására számítunk. Így, ha kismértékben is, de ezért tudjuk végre csökkenteni a termékeink árait, aminek a pozitív hatása a második félévben már a polcokon is érezhetően meg fog jelenni. Ennek a konzervatív stratégiának pedig az a hozadéka, hogy a Vajda-Papír megbízhatósága, reputációja tovább nőtt a beszállítók és a vásárlók körében, és ennek eredményeként nagyon pozitív az idei évünk eddigi eredménye. Persze így is akad még feladatunk: komolyan harcolunk az előállítási költségek csökkentéséért és a hatékonyságunk javításáért, miközben végre az óriási beruházásunk eredményeit is elkezdjük szüretelni.

– Jelentett-e valamit, hogy a pandémia alatt a kormányzat által a stratégiailag kiemelt cégek közé kerültek a termékkörük miatt?

– Ez számomra azt bizonyította, hogy a pandémia időszakában egyértelműen kiderült, hogy a lakossági ellátás szempontjából melyek azok a termékek, amelyeknek a hazai gyártása és zökkenőmentes ellátása kritikusan fontos a háztartások számára. A korlátozások alatt jelentősen megugrott a higiéniai papírtermékek iránti kereslet, a Vajda-Papír kapacitása pedig a megnövekedett igényeket is képes volt kielégíteni. A hipermarketekben 50-100 százalékkal több higiéniai papírterméket vásároltak a korlátozások bejelentését követően. Az önellátóság biztosítása felértékelődött higiéniai papírtermékek piacán is. 100 százalékos magyar tulajdonban lévő, piacvezető Vajda-Papír éves higiéniai alappapír gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így Magyarország önellátása is biztosított ezekből a termékekből, még a koronavírus-járvány alatt megnövekedett kereslet mellett is az volt. Magyarország éves szükséglete 90 ezer tonna a higiéniai papírtermékekből – toalettpapír, papír zsebkendő, háztartási papírtörlő –, a Vajda-Papír csoport éves kapacitása pedig 140 ezer tonna.

– Mit jelent most az Önök számára az erős forint?

– Ebben a tekintetben a vállalatunk egy neutrális pozíciót foglal el, hiszen nagyon jelentős, 50 százalékot meghaladó mértékben exportálunk. Mivel az exportra értékesített termékek euró vagyis devizabázisúak, nekünk az erős, vagy a gyenge forint nem jelent különbséget.

Vajda Attila és Szíjjártó Péter külgazdasági miniszter/Fotó: Vajda Papír

– Említette, hogy a kényszerű áremeléseknél mindig a fogyasztási volumen és a piaci pozíciók megőrzése vezette Önöket? Mennyire sikerült ez az elmúlt években?
– Olyannyira, hogy az értékesítési volumen jelentősen, a tavalyi évben például 10 százalékot növekedett, miközben idén már az erősen két számjegyű emelkedés is meg lesz. Ebben az is szerepet játszik, hogy a higiéniai papírtermék bizalmi termék, ami nem az impulzív vásárláshoz kötődik: az ilyen termékeket szükség esetén és erős márkahűséggel vásárolja a lakosság. A két értékesítési szegmens, a lakossági és a közületi azonban nem feltétlenül jár mindig kéz a kézben. Amíg a pandémia alatt az általános bezárások és a home office miatt a közületi kereslet visszaesett, a lakossági fogyasztás jelentősen megnőtt. Ami az arányokat illeti, amíg a teljes forgalomból a lakossági szegmens 80, a közületi fogyasztás, csak 20 százalékot képvisel. Az árbevételt tekintve utóbbi 10-20 százalék közötti arányt jelent.

– Említette, hogy az idei év bizakodásra ad okot. Milyen eredményt terveznek?

– A Vajda-Papír Csoport itthoni és norvégiai gyáraiban is megduplázta az árbevételét tavaly. Magyarország piacvezető higiéniai papírgyártó vállalatcsoportjának forgalma óriásit nőtt, összforgalma meghaladta a 80 milliárd forintot, a norvégiai leányvállalaté pedig megközelítette a 20 milliárdot. A 2022-es rekord árbevétel ellenére; a jelentősen dráguló alapanyagok és energiaárak miatt a jövedelmezőségünk azonban csökkent. Egy év alatt 70%-kal, 17 milliárd forinttal nőtt a cég energia költsége és drágultak a nyersanyagok árai is. Az EBITDA így, 1,44 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 100 millió forint lett 2022-ben. Egy évvel korábban – 2021-ben – a csoport 57 milliárd forintos árbevétel mellett 2,7 milliárd forintos EBITDA-t realizáltunk. A vállalatcsoport tavaly 12%-kal több terméket gyártott és értékesített, mint 2021-ben. Az idei kilátások jók, az idei tervekben is jelentős, 20%-os árbevétel növekedés szerepel, és 2023-ban a korábbi jövedelmezőség visszaállítása a legfőbb cél, így a beruházások intenzitását mérsékeljük. Az idei év első hónapjai biztatóan indultak, a hatékonyság növeléseknek és az új kapacitások belépésének jótékony hatása már most jelentősen javult a jövedelmezőség. 2023. első negyedévében a Vajda-Papír Kft. nettó árbevétele 15,9 milliárd forint volt, mely 10%-os emelkedést jelent az előző időszakhoz képest. Köszönhetően annak, hogy a fogyasztás a covid alatt elért magas szinten stabilizálódott és a forgalmunkban nem látunk visszaesést. A pandémiához kötődő érdekes jelenség, hogy a konyhai papírtörlő évek óta dinamikusan növekedő kategória, pedig az ára a polcokon időközben akár háromszorosára vagy négyszeresére is növekedett. De majd lassan ez is konszolidálódik. Ugyanakkor az emberek a kényelmükből, a higiéniájukból már nem akarnak lejjebb adni, mert a kéztörlő olyan, egyszer használatos papírtermék, amit a legnagyobb egészségügyi biztonsággal használnak a fogyasztók.

Fotó: Vajda-Papir Kft.

– Menedzserként miként tudja kezelni, hogy az elmúlt években, a naponta változó körülmények között megszűnt a vállalatvezetők korábban akár évekig tartó komfortzónája?

– Mi szeretjük ezt! A mi vállalatunk a kezdetektől nagyon dinamikusan működik, a menedzsmentünk az elmúlt évtizedekben már fölkészült arra, hogy bármilyen változásra megfelelően tudjon reagálni. Ezt tanúsítja az is, hogy milyen magasszintű ellátásbiztonságot tudtunk garantálni a pandémia idején és a piac érdekeit szem előtt tartva, mennyire rugalmasan követtük a piaci változásokat most, az energiaárrobbanás idején. Ha kellett elővásárlásokkal, ha kellett speciális szerződésekkel, de a kritikus hónapokban is mindig biztosítottuk az energiaforrásokat. Ez persze ráfordítás igényes volt, komoly pénzbe került, de ezt is tudtuk kezelni. Miközben Székesfehérvár mellett Dunaföldváron van a legnagyobb üzemünk, ahol az új gyáregységünk is működik, és már a második, illetve a harmadik ütemű fejlesztést is elkezdtük. Dunaföldvári gyárunk a világ egyik legnagyobb és legmodernebb higiéniai papírüzemeként működik és tavaly új alappapírgyártó-csarnokkal, alappapír-raktárral és a cellulóz tárolási- és előkészítési területeket is magába foglaló gyáregységgel bővült. Persze ebben a mai, kvázi nyugalmi időszakban is készen kell állni a következő változásra, az esetleges fogyasztói szokások átalakulására, vagy a fogyasztás csökkenésére, az inflációs mutatók változására, a munkaerő rosszabb elérhetőségére. Ehhez kötődően csoportszinten, a mintegy 650 munkavállalót foglalkoztató cégcsoportunknál két számjegyű béremelést kellett végrehajtanunk, ami persze további költségemelkedést jelent. Most az a menedzsment legnagyobb kihívása, hogyan növeljük a hatékonyságot úgy, hogy a szükséges béremelések miatt ne kelljen árat emelni. Ehhez további automatizációs és kapacitásnövelő beruházásokban gondolkodunk. Nagyon fontos, hogy ezek előkészített státuszba kerüljenek, és bármikor indíthatók legyenek.

– A norvégiai vállalatuknak milyen kapcsolódása, jelentősége van?

– Komoly szerepe van. Az elmúlt években megerősítette pozícióit a skandináv piacon a Vajda-Papír Csoport. Norvégiai gyárunk, a Vajda-Papír Scandinavia AS az egyetlen magyar tulajdonosi kézben üzemeltetett napi fogyasztási cikkeket előállító és exportáló vállalat Norvégiában. Önálló vállalatként funkcionál, kinti menedzsmenttel, itteni felügyelettel. Olyan önálló üzletekben vállal szerepet, ahol jellemzően két beszállító van egyszerre jelen: a magyarországi Vajda-Papír, illetve a norvég vállalat. Így annak ellenére, hogy helyi gyártásunk is van Norvégiában, a skandináv exportunk a gyár 10 éves fennállása óta folyamatosan, évről évre növekszik. Így, miközben a norvégiai gyárunk nagyrészt a skandináv piacra termel, a magyarországi vállalat forgalma Skandináviában nemhogy nem csökkent, hanem folyamatosan növekszik. Az éves termelés mára már eléri a 30 ezer tonnát, a forgalom pedig tavaly csaknem kétszeresére nőtt, elérte a 20 milliárd forintot és ezzel a norvégiai gyár adta a csoport árbevételének negyedét. Idén ünnepeljük leányvállalatunk alapításának 10. évfordulóját. Az évforduló alkalmából Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter június 1-jén látogatást tett a norvégiai gyárban, amire nagyon büszkék vagyunk. A skandináv piacban rejlő jó lehetőségek további kihasználása, a vállalatcsoport régiós jelenlétének és exporttevékenységének erősítése érdekében a Vajda-Papír további beruházásokat, fejlesztéseket és piacbővítő lépéseket is fontolgat.

A norvég vállalati üzleti kultúrából mit tudtak átemelni?

– Nagyon sok mindent. Például a környezettudatosságot. Azokat a tendenciákat és trendeket, amelyek Skandináviában hamarabb jelennek meg, a cégcsoport szintjén Magyarországra is átemeljük.

– Milyen jövőképet vázol a Vajda-Papír elé?

– Ahogy az előző években, ugyanúgy tervezünk növekedni az elkövetkezendő időszakban is, vagyis újabb beruházásokon gondolkodunk. A legfontosabb az, hogy bővítsük az export tevékenységünket. A magyarországi értékesítés mellett a vállalat higiéniai papírtermékeit a világ több mint 30 országába szállítjuk – a cégcsoport teljes higiéniai papírtermék-előállításának több mint 50 százalékát export piacokon értékesítjük -, és azon dolgoznunk, hogy ezt a kört tovább tudjuk növelni 40-50 szállított országig. Az exorttevékenységünk erősítése mellett, meghatározó feladatunknak tekintjük a 2050-ig teljesítendő zéró kibocsátáshoz vezető úton tett vállalásainkat, amelyet ESG jelentésünkben ismertettünk. Ennek részeként 2030-ig 20 százalékkal csökkentjük a gyártás és működés során igényelt vízfogyasztásunkat, tovább redukáljuk a hulladéktermelést, a megelőzés, csökkentés, újrahasznosítás és újra-használat révén, valamint 50 százalékkal megnöveljük a megújuló energiák részarányát saját működésünkben és cégcsoportunk telephelyein. Bővítjük a fenntartható higiéniai termékek palettáját, azon dolgozunk, hogy a környezettudatos termékek száma elérje a 45%-ot 2023 év végére. Évente 140 000 tonna papírterméket gyártunk egy kifejezetten energiaintenzív területen, ami hatalmas felelősség. A fenntarthatóságot szem előtt tartva gyártunk, tisztelettel bánva környezetünkkel, felelősségteljes hozzáállással munkavállalóinkkal szemben és a hatékonyságot is szem előtt tartva a rendelkezésre álló alapanyag, az energia és víz felhasználása során és a szállítási utak megtervezésénél. Fenntartható fejlődésünk záloga a 2030-ig szóló ütemtervünk, amely egyértelmű célokat határoz meg összhangban az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célokkal. A Vajda-Papír ESG-stratégiájának fő pillérei a környezetbarát gyártás, modern, környezetkímélő technikai megoldásokkal; a környezettudatos alapanyag-beszerzés igazoltan felelős erdőgazdálkodásból származó rost felhasználása; a környezettudatos üzemeltetés és működés, ennek részeként a környezettudatos szállítmányozás, amely kevesebb CO2-terheléssel jár. A fenntarthatósági törekvések egyik fontos eleme a fogyasztói edukáció is a környezetbarát termékekről (zöld címkék). Felelős vezetőként kiemelt figyelmet fordítunk fenntarthatósági céljaink elérésére, és kulcsfontosságúnak tartom, hogy eleget tegyünk a fokozatosan erősödő, ESG-specifikus szabályozói elvárásoknak is. Célom, hogy az ESG-szemlélet vállalatcsoportunk teljes egészét áthassa, és mások számára is példát mutatva csökkentsük ökológiai lábnyomunkat.

Érsek M. Zoltán

Ezek is érdekelhetnek

További híreink