A balatonfenyvesi kisvasút nagy-bereki tájakat átszövő, főleg a nyári turistaszezonban közkedvelt hálózatának egyik vonalát, az Imremajor és Csiszta fürdő közötti 8 kilométeres szakaszt újjáépíti a MÁV, erre a célra 2,1 milliárd forintos támogatást különítettek el. Ezen a nyomvonalon 2002 óta szünetel a közlekedés, tehát lényegében teljesen új pályát kell építeni, illetve a hidakat, a vasúti átjárókat is jelentősen fel kell újítani – közölte megkeresésünkre a MÁV sajtóosztálya.
Emlékeztettek, hogy a balatonfenyvesi kisvasúton 2018-ban és 2019-ben összesen 2,3 kilométeren építették át a vágányokat,
hét vasúti átjárót és egy hidat újítottak fel, továbbá a balatonfenyvesi végállomás három deltavágányát és négy váltóját is korszerűsítették. Erre a kormány 2016-os, a „keskeny nyomközű vasutak” (ez a hivatalos neve a kisvasútnak – a szerk.) fejlesztését előirányzó döntésével 433 millió forintos összeget biztosított, melyet a vasúttársaság további 41 milliós saját forrásból egészített ki.
Újjáépülő állomások
Azt is megtudtuk, hogy a kisvasút csisztai vonalán tavaly decemberre készült el az Imremajor és Táska forgalmi kitérő közötti 2,6 km-es szakasz vasúti pályája, a műtárgyakkal (hidak, átereszek) együtt.
Jelenleg Táska és Csiszta gyógyfürdő végállomás között zajlanak a munkálatok:
itt építik újjá a pályát, a munkák befejezése június végére várható. A tervek szerint még ez év nyarán megindulhat az utasforgalom a teljes vonalon.
A projekt keretében egyes feladatokat Balatonfenyves önkormányzata végez. Újjáépül Imremajor megállóhely, illetve megépül Buzsákon a már említett Csiszta gyógyfürdő állomás épülete. A kisvasút 1950-ben, eredetileg gazdasági vasútnak épült. Az oda-vissza egyórás úton nyáron igen jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és az imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a járatok jelentik. A MÁV-Start által üzemeltetett kisvonatokon regionális tarifa van érvényben – az országos árakhoz képest 25 százalékkal olcsóbban lehet jegyet váltani, s napijegy is vásárolható.
Újra gyermekvasút
A héten újraindult a személyszállítás a budapesti egykori Úttörővasúton, azaz a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton: a nyári szezonban mindennap, majd szep-tembertől a hétfői tanítási napok kivételével várják a kirándulókat.
Az idén elkezdődhet Csillebérc (egykori nevén Úttörőváros) állomás rekonstrukciója;
ennek keretében a már műszaki emléknek számító VES típusú biztosítóberendezés teljes felújítását is elvégzik.
2020 júniusában adták át a tavaly hetvenéves kort elért, renoválási munkálatokon átesett hűvösvölgyi állomást. A forgalmi irodát, a peronokat, a mellékhelyiségeket és a várótermet is felújították, modern LED-világítással szerelték fel, új utasirányító táblákat és információs kijelzőt kapott az állomás. Az idevezető sétautakat, a parkos területet szintén rendezték. A vasúttársaság saját forrásból 100 millió forintot biztosított a munkálatokra.
A MÁV azt is közölte, hogy a kisvasúti járműpark felújítása is zajlik.
A középfeljárós járművek közül öt téli és hat nyári (nagy) kilátókocsit renováltak, valamint az egyedi kis kilátókocsit. A nosztalgia-motorkocsi és két mellékkocsija, valamint az ún. debreceni kocsik (két szalon- és egy asztalokkal felszerelt, tanórák tartására alkalmas kocsi) tavasz óta újra üzemképesek. Az egyik 490-es sorozatú gőzmozdonyon jelenleg is dolgoznak Debrecenben.
A cikk a Figyelő hetilap június 3-iki számában került publikálásra.
(Borítókép: Mohai Balázs, MTI)