A Budapest Airport cargo forgalma – a járvány okozta globális kihívások ellenére – 2020-ban is rendkívül erősnek bizonyult;
a légikikötő az elmúlt évben 134 459 tonna légiárut kezelt, 2020 végén pedig rekord negyedévet regisztrálhatott.
A BUD Cargo City több, mint 6100 cargo járatot fogadott, és 2020 januárja óta teljes fordulatszámon, a koronavírus-járvány elleni harc bástyájaként üzemel. A légiáru-kezelő komplexum második fázisának előkészítése már az idén kezdetét veszi.
2020-ban a Budapest Airport cargo forgalma a járvány okozta nehézségek ellenére rendkívül erősnek bizonyult; a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az elmúlt évben 6118 légiáru-szállító járatot kezeltek, 17,6 százalékkal többet, mint 2019-ben.
A légiáru mennyisége így 2020-ban elérte a 134 459 tonnát, mindössze 0,8 százalékos csökkenést regisztrálva az előző évhez képest.
Az év végére az amúgy is szárnyaló cargo forgalom jelentős növekedést mutatott, a 2020 utolsó negyedévében szállított 38 868 tonna légiáru nem csak az előző év azonos időszakában kezelt mennyiséget haladta meg 4,28%-al, hanem a valaha volt legerősebb negyedévet is jelenti a BUD cargo életében.
A Budapest Airport és a 2020 januárjától működő BUD Cargo City névre keresztelt légiáru-kezelő komplexum a világjárvány elleni harc egyik bástyáját jelentette az elmúlt évben.
A tavalyi cargo forgalom nagyjából 6 százalékát orvosi segédeszközök és más egészségügyi árukat szállító cargo charter járatok tették ki, ami körülbelül 350 dedikált járat kezelését jelentette 2020-ban,
kiegészítve a menetrend szerinti cargo légi összeköttetések fontos szerepét. A BUD Cargo City már a koronavírus járvány európai megjelenésekor felkészülten várta az érkező érkező egészségügyi szállítmányokat, és időben megkezdte a felkészülést a védőoltás szállításához és tárolásához szükséges feltételek biztosítására is.
Az, hogy a Budapest Airport cargo forgalma ebben a rendkívüli évben is stabil tudott maradni, a cargo közösség példaértékű helytállásának köszönhető, melynek munkájában a repülőtér szervező és támogató szerepének fenntartása továbbra is határozott szándékunk
– mondta Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátéve, hogy a repülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához sok szereplőre, precíz koordinációra és egy olyan erős bázisra van szükség, mint a BUD Cargo City.
A továbbiakban is elkötelezettek vagyunk a légi áruszállítás és a BUD Cargo City folyamatos fejlesztése mellett; 2021-ben megkezdjük a második fázis előkészítését, további árukezelő létesítmények, raktárak és irodák tervezését és építését.
Kossuth József, a BUD cargo vezetője kiegészítette azzal, hogy hozzátette számos további fejlesztési projektjük van folyamatban, például a cargo közösség munkájához szükséges digitalizációs igények támogatása, vagy az IATA (a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség) már megvalósítási fázisban lévő, gyógyszerekre fejlesztett CEIV Pharma légiáru-szállítási minőségbiztosítási rendszerének bevezetése Magyarországon.
Hiszünk benne, hogy a repülőtér és a BUD Cargo City a közép-kelet-európai légiáru-forgalom világszínvonalú, hatékony és fenntartható kapuja lesz, továbbra is támogatva a nemzetgazdaságot
– zárta gondolatait Kossuth.
A koronavírus és annak gazdasági hatásai miatt 2020-ban az export-import arány az év első felében a korábbi 50-50 százalékról 40-60 százalékra változott, majd 45-55 százalékra normalizálódott az év végére.
A forgalom is átrendeződött; a hosszú távú, széles törzsű utasszállító járatok hirtelen elmaradásával azok alsó fedélzeti légiáru-szállító kapacitása eltűnt, így a piaci igényeket elsősorban a dedikált áruszállító járatok szolgálták ki. E téren az év második felében a LOT heti egy szöuli és az Emirates heti két dubaji utasszállító járatainak újra indulása hozott vissza jelentős cargo kapacitásokat. Az integrátor vállalatok (DHL Express, FedEx (TNT Express), UPS) forgalma a repülőtéren tovább nőtt 2020-ban.
A Budapest Airport 2020-ban három új dedikált cargo járat indulását ünnepelhette:
a Korean Air Szöulba, a Cargolux Sencsenbe, a Hainan Airlines pedig Csengcsou városába indított új légiáru-szállító járatot. A Turkish Cargo 2020-ban a BUD Cargo City-t választotta kelet-európai központjául, és ezzel párhuzamosan heti négyre növelve járatainak számát, a Qatar Airways Cargo pedig az év végén bejelentette, hogy egy nagyobb géptípussal, Boeing 777 típusú repülőgéppel folytatja az üzemelést. A Budapest Airport a közeljövőben – így már az idei évben is – további új cargo útvonalak indítására számít.
(Borítókép: bud.hu, Budapest Airport)