Rekord év a Nádudvarinál

Hírek Figyelő
Az élelmiszerkereskedelem szűkülése ellenére joghurtokból és grillkolbászokból is jelentősen növelte eladásait a Nádudvari Élelmiszer Kft. Idén rekordév várható, amihez az export növekedése sokat tesz hozzá.

Idén húszmilliárd forint feletti árbevétellel zárhatja az évet a Nádudvari Élelmiszer Kft. – mondta Nagy Ádám, a társaság ügyvezető igazgatója. A Nádudvari a Nagisz-csoport részeként működik, amely a PortfoLion Zöld Magántőke Alap révén a OTP csoport tulajdonában áll. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket előállító cég árbevétele tavaly 16,7 milliárd, 2021-ben pedig még „csak” 12,5 milliárd forint volt. A látványos növekedés azért is érdekes, mert a cég tejüzletágának fő iránya és a bevételek csaknem fele a túró készítményből származik, amely az ágazatban jellemzően egy menekülő termék. Ha tejtúltermelés van, a felesleget a túró előállításon vezetik „ki”.

Az idei árbevétel-növekedéshez az inflációs környezet is jelentősen hozzájárult, de erőteljes volumennövekedés is tapasztalható. A tejtermékeket, hús- és panírozott készítményeket, valamint mélyhűtött termékeket gyártó társaság tavaly a különböző költségelemek növekedése miatt összesen 11-szer emelte árait, idén viszont rohamosan csökkennek az átadási áraik – mondta Nagy Ádám.

Az egyes üzletágakat vizsgálva ez különösen a tejtermékek esetében feltűnő, azok átadási árai 20-30 százalékkal alacsonyabbak, mint januárban voltak. „Arról viszont, hogy ez a boltokban mennyire látszik meg, nem a mi tisztünk beszélni” – tette hozzá. A hús- és panírüzemükben gyártott termékeknél pedig maradtak az elmúlt évi árak.

Túró csomagoló rendszer a Nádudvarinál (Fotó: Figyelő)

A mennyiségi növekedés a tej üzletágukban jellemző, ami különösen a joghurtoknál feltűnő: itt tavaly októberhez képest közel háromszoros a bővülés. Ez azért is fontos a cég számára, mert ebben a termékkörben azt a célt tűzték ki, hogy az importtermékektől vegyenek el piaci részesedést. A tejtermékeken belül ugyanakkor egyes termékcsoportoknál masszív visszaesést kell elszenvedniük. Ilyen például a kőrözött, ami év elején még 35-40 százalékos mínuszban volt az éves alapon mért forgalomban, amiből valamennyit visszahozott, de még mindig 20 százaléknál tart. A teljes magyarországi túrópiacon 15-20 százalékos visszaesés tapasztalható, és a piacszűkülés nem kerülte el a Nádudvarit sem, de náluk ennél kisebb mértékű a csökkenés.

A húskészítmények piacát alapvetően befolyásolja, hogy az élő sertés ára sokáig nagyon magasan volt, és csupán a 31-ik héten kezdett csökkenni, mostanra pedig a magyar piacot is meghatározó, egy kiló élő sertésre vetített német jegyzés 2,5 euróról 2,1 euróra csökkent. Nagy Ádám szerint ugyanakkor az általuk a vágóhidakról vásárolt hús alapanyag vételára jóval kisebb mértékben mérséklődött, mint az élő állaté.

A Nádudvari megkezdte az exportpiaci építkezést is, az idei évre tervezett duplázás, vagyis a kétmillió eurós árbevétel viszont egyelőre nem teljesül, aminek egyik oka, hogy Szerbia védővámokat vezetett be, így egy jelentős piac kiesett. A nagy áruházláncokkal folytatott tárgyalásaik előrehaladott állapotban vannak. Nagy Ádám szerint többször tűnt úgy, hogy a következő hónapban már megkezdhetik az egyébként Village Gold márkanévben bevezetni szándékozott termékeik beszállítását, de a pont még nem került fel az i-re.

Az ügyvezető azt is elmondta, hogy kapacitásaik kihasználtsága nem teljes, bár közelíti ezt a mértéket, de most fontosabb feladat a hatékonyság növelése. Ennek érdekében éppen most adott át egy energiahatékonysági beruházást. A 650 millió forintos zöldfejlesztési programot saját, illetve állami forrásokból, valamint az OTP Bank által nyújtott zöld hitelből finanszírozták. A széleskörű beruházás meghatározó eleme a napelemrendszer bővítése, illetve új rendszerek telepítése a tej- és a húsüzemnél egyaránt. Ennek köszönhetően a korábbi üzemenkénti 50 kW-os kapacitás 200-200 kW-ra nő. A projektsorozat további része a tejüzemben a jegesvizes technológiai hűtőrendszer rekonstrukciója új hűtőgép csoport aggregát telepítésével, a mirelit üzemben az ammóniás hűtőrendszer cseréje korszerűbb megoldásra, továbbá a hűtőaggregátokból származó hulladékhő hasznosítása használati melegvíz előállítására. Közvetlenül ugyan nem ennek a projektsorozatnak a része, ám mégis ide sorolandó az egyes termékcsaládok csomagolásánál végrehajtott innováció is. Így az E-mentes termékcsaládoknál 50 százalékkal csökkent a műanyagfelhasználás, ami évi 10 tonnával kevesebb műanyag felhasználását jelenti, valamint a most októberben bevezetett, 125 g-os gyümölcsjoghurtok első perctől már egy új típusú papír szélű pohárban kerültek a boltok polcaira. A vállalatnál jelenleg is folynak kísérletek a csomagolások műanyag tartalmának további csökkentésére.

Borítókép: illusztráció/Fotó:Sipeki Péter- Kelet-Magyarország

Ezek is érdekelhetnek

További híreink