Régióra figyel a HAJDU Autotechnika Zrt.

Hírek Dombi Margit
Az autógyárak leállása miatti bevételkiesés véglegesen padlóra küldheti a közép-kelet-európai beszállítók egy részét, ám a talpon maradók jó eséllyel lehetnek nyertesei a termelési láncok rövidítését célzó piaci átrendeződésnek. A magyarországi gyártók a válság rövid távú hatásainak kivédésében nagy segítséget kaptak a hiteltörlesztés felfüggesztésével – véli Dedéné Novotni Anna a HAJDU Autotechnika Zrt. vezérigazgatója, a HAJDU Cégcsoport alelnöke.

A Hajdu Autotechnika Zrt. április-májusra tervezett, szerződésekkel alátámasztott megrendeléseiknek csak töredéke realizálódott, aminek következtében a cég 75-80 százalékos árbevétel kiesést volt kénytelen elkönyvelni, év végéig a pedig, 25-30 százalékos visszaeséssel számolnak.

A cégvezető szerint ebben a helyzetben a hiteltörlesztés felfüggesztése óriási segítség számukra. Megismerték a kiváló fejlesztéshez kapcsolódó konstrukciókat is, ám a beruházás most, amikor a túlélés, a likviditás megőrzése és a veszteségek finanszírozása az elsődleges feladat, nem alternatív számukra. Dedéné Novotni Anna úgy látja, a nagy létszámot foglalkoztató termelő vállalatok versenyképességét a költségekhez való hozzájárulás valamiféle formájával, például bérköltség támogatással lehetne növelni. „Ez pedig, azért lenne nagyon fontos, mert ha régiós versenytársaink kapnak ilyen segítséget, mi pedig nem, akkor könnyen alul maradhatunk a válságot követően nyíló, új piaci lehetőségek kiaknázására meginduló versenyben. Azt gondolom, hosszabb távon nem megengedhető, a magyarországi autóipari beszállító szegmens gyengüljön, hiszen ez hosszabb távon az államháztartásra is negatívan hathat.”

– A visszaesés ár oldalról is erős nyomást gyakorol a piacra. Hogyan élik meg ezt?

– Ez az a kérdés, amiről érintőlegesen már beszéltem, ez az, ami a válságot követően felértékelheti a Közép-Kelet Európát a Nyugathoz képest. Mi ugyanis, a hagyományosan alacsonyabb munkabérek miatt jobban bírjuk az árversenyt, olcsóbbak lehetünk. Ebből adódóan régiónk vállalkozásai több oldalról is remélhetik üzleti lehetőségeik bővülését. A válságot nem mindenki éli túl, a kiesők megrendelései valamilyen szinten újra lesznek osztva a megmaradók között. A már említett árelőny miatt pedig, várható a gyártás Nyugat-Európából Kelet-Európába történő áttelepítése, ami egészen új piacokat jelenthet számunkra.

A teljes cikket a Figyelő 2020/24. számában olvashatja
(Borítókép: Dédéné Novotni Anna, a HAJDU Autotechnika Zrt. vezérigazgatója – Fotó: Kőhalmi Péter)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink