Közel egy év várakozás után ismét támogatja az állam az elektromos autók vásárlását. Tavaly 5,88 milliárd forinttal segítette elektromos személygépjárművek beszerzését, az idei pályázat első szakaszában, június 14-től ennél kisebb keret áll rendelkezésre. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az idén három szakaszban összesen hárommilliárd forintot biztosít a programra vissza nem térítendő támogatás formájában.
A legfeljebb ötszemélyes és maximum 12 millió forint értékű autók esetében a támogatás intenzitása akár 50 százalékos is lehet, de nem több, mint 2,5 millió forint.
A 12–15 millió forint közötti vételár esetében 12,5 százalékos intenzitás mellett legfeljebb 1,5 millió forint lehet a támogatás összege.
A hét- vagy többszemélyes gépjárművekre legfeljebb 50 százalékos intenzitás mellett 2,5 millió forint támogatást lehet elérni, ha a jármű ára nem haladja meg a 14 millió forintot. Ha az ára 14 és 17 millió forint közé esik, akkor maximum 11 százalékos intenzitás mellett 1,5 millió forint támogatás kapható.
„A pályázati forrás akár húsz perc alatt kimerül majd”
– mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, véleményét a tavalyi pályázati tapasztalatokra és a szervezet által készített igényfelmérésre alapozva.
„A pályázat nagyjából 1200 autó vásárlását támogatja, az előzetes felmérésünk szerint azonban több mint tízezer érdeklődő magánszemély és cég várja a felhívást”
– emelte ki a VG.hu-nak. Kedvező fejlemény, hogy az idei pályázat meghirdetésekor a tárca rugalmasan reagált a tavalyi tapasztalatokra, például megemelte a 11 millió forintos értékhatárt 12 millióra, és most már összevonható a pályázat a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával.
Az elmúlt egy évben bővült a kínálat, már huszonötféle elektromos autó közül válogathatnak a pályázók, és jelentős készletekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Gablini Gábor szerint
az idei kiíráson jól szerepel majd a Mercedes, a Volkswagen, a Nissan, a Renault, a Hyundai, a Kia, de bejelentkezett a Dacia is.
Mivel a piacon erős verseny alakult ki, több gyártó még a pályázati támogatáson felül is nyújt kedvezményeket, a Gémosz elnöke úgy tudja, több százezres, akár milliós árengedményekkel is beszállhatnak a gyártók.
A pályázat mindhárom oldalon kedvező hatást érhet el, az állam sikeresen tudja támogatni a kitűzött céljait, a kereskedőknél élénkül a forgalom, a vásárlók pedig kedvezményesen jutnak hozzá a járművekhez. Gablini Gábor szerint arra azonban érdemes lenne kormányzati megoldást találni, hogy a támogatások volumene meg tudja közelíteni a valós keresletet.
Bár a pályázat új elektromos autókra vonatkozik, mindenképp hat a használt autók piacára is.
„A pályázat pozitív hatásai egyértelműek, de a kereskedők számára nehezíti az importból származó használt elektromos autók értékesítését”
– mondta a lapnak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. A rövid távú nehézségek ellenére azonban középtávon kimondottan jó hatása van a használt autók piacára a pályázatnak, hiszen néhány év múlva ezek a járművek a másodlagos piac kínálatát fogják bővíteni.
(Borítókép: A GreenGo egyik autója halad a Lánchídon 2016. december 29-én. (MTI Fotó: Szigetváry Zsolt)