A saját kezünkről is vihetünk haza viaszszobrot a budapesti Madame Tussauds múzeumból, amely közel nyolc és félmilliárd forintos beruházással, hat év alatt vált a tulajdonos, Kreinbacher József álmából valósággá. Az ötödik kerületi Palazzo Dorottyában működő attrakciónál hat-hét éves megtérülési idővel kalkulálnak, ami nyilván függ a turizmus hazai és globális helyzetétől. Az érdeklődés – a jegyélővételek alapján – felfokozott.
„Minden, ami elképzelhető, megvalósítható” – mondta a 250 éves múltra visszatekintő turisztikai világmárka hazai premierjén Kreinbacher József tulajdonos, arra utalva, milyen hosszú és nem várt akadályokkal – lásd pandémia – terhelt utat jártak be a nyitás pillanatáig.

Fotó: Kallus György
Csütörtöktől napjaink magyar hírességei közül Palvin Barbara világhírű modell és Hosszú Katinka olimpiai bajnok viaszmásával találkozhatnak az érdeklődők a belvárosban helyet kapó látványosságnak. Az ünnepélyes keddi megnyitón a tulajdonos mellett részt vett a franchise jogtulajdonos Merlin Attractions Operations Ltd. képviselője, Chris Scurrah, Paul Fox, az Egyesült Királyság budapesti nagykövete, Balogh-Madár Emese, Belváros Önkormányzatának alpolgármestere, és Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság
Ennél közelebb az átlagember nem juthat a sztárokhoz: a hírességek iránti felfokozott érdeklődés magyarázhatja a Madame Tussauds múzeumok töretlen népszerűségét világszerte – mondta el a Világgazdaság kérdésére Óhidi Zsuzsanna, a budapesti produkció operatív igazgatója. A tervezési szakaszban nagyívű felmérésben kérdezték meg a leendő közönséget, hogy leginkább kikre kíváncsiak. A kutatás eredményei alapján történelmi személyiségek, sztárok, sportolók, kulturális ikonok és egy világhírű magyar tudós is helyet kapott a listán – velük lehet közös történetük a látogatóknak.

Fotó: Kallus György
A viaszfigurák tényleg elképesztően élethűek, hihetetlen precizitással készültek a London melletti, actoni műhelyben. Időnként zavarba is jöhetünk, amikor váratlanul oldalra nézve mondjuk Bruce Willis-szel találkozik össze a tekintetünk, aki épp egy bombát készül hatástalanítani. A „jaj, ő ilyen alacsony, ilyen sovány, ilyen kék szemű…” felkiáltásoktól hemzseg a helyszín, valóban furcsa szembesülni azzal, milyenek is testközelből ezek a távolról csodált figurák.
„Elképesztő mennyiségű – történészek bevonásával történő – kutatás előzi meg egy-egy történelmi személyiség megformálást – avatott be a részletekbe Óhidi Zsuzsanna. – Amennyiben a róluk elérhető írásos feljegyzések, dokumentumok, festmények, ábrázolások hitelesnek tekinthetők, akkor maximálisan korhűnek mondhatjuk például Szent István megformálását. Az angol művészeknek különleges kihívást jelentettek a kifejezetten Magyarországra készülő figurák, hiszen például II. Erzsébetről már több szobrot is kellett készíteniük, de Karády Katalinnal vagy Mátyás királlyal még sosem foglalkoztak ilyen részletesen.”
Az operatív igazgató a munkálatok során Petőfi Sándor szobrát látta meg először, és őszintén meghatódott az elkapott pillanat tökéletességén. Szerinte Ferenc pápa viaszmása is különlegesen élethű, illetve személyes kedvence még George Clooney figurája.

Fotó: Kallus György
Az első franchise rendszerben működő Madame Tussauds produkció a nyitáskor ötvenegy szoborral mutatkozik be, köztük tizenhét magyar vonatkozású személyiséggel, majd minden évben érkezik melléjük két-két új figura, amelyek tökéletes állapotát a nyitvatartás minden reggelén ellenőrzi egy munkatárs.
Hosszú Katinka, aki a nyitórendezvényen szembesült először önmagával, azaz az őt ábrázoló viaszszoborral, egyszerre érezte megtisztelve és rendkívül furcsán magát. Megilletődve körbe sétálta a szobrot, ami azért volt testen kívüli élmény számára, mert – ahogy mondta – hátulról ritkán látja magát az ember, de abszolút elégedett volt a végeredménnyel. A szobor öltözékébe beleszólhatott, direkt nem szerette volna, ha tipikus versenyúszódresszben szerepel a figurája a kiállításon. Helyette a magyar Elysian divatmárka által tervezett, estélyinek is beillő összeállítást viseli az őt ábrázoló viaszbábú: egy fürdőruha és egy selyemköpeny kombinációját, amit az operatív igazgató szállított ki a szobrokat gyártó műhelybe, Angliába, mert egyébként minden bábu és öltözék ott készül a világ összes országában lévő múzeumi figurák számára.

Fotó: Kallus György
A Világgazdaság megtudta, hogy negyven-ötven millió forint közötti összegre jön ki egy viaszfigura előállítási költsége, annak függvényében, hogy készült-e már belőle korábban, illetve milyen ruhát, hajat igényel. A viaszszobrok megérinthetők, megsimogathatók, átölelhetők, és mindig készen állnak egy jó szelfire – egyébként szoborhoz képest meglepően puha az érintésük, érdemes megnyomkodni mondjuk Angelina Jolie orrát. És ha ennél szorosabb közelségre vágyna valaki, akkor például Tom Cruise mögé bárki felpattanhat a motorra – és ebben a pillanatban el is indul a számos interaktivitás egyike, azaz a hátunk mögött vetíteni kezdenek egy Budapesten forgatott „üldözési jelenetet”, amelyben Tommal együtt menekülhetünk. De Steven Spielberg mellett beállhatunk egy olyan filmjelentbe is, amelyben egyszercsak egy dinoszaurusz töri át a téglafalat mögöttünk, hogy leharapja a fejünket. A helyszínen egyszerre 450 látogató tartózkodhat, és átlagosan másfél-két órát fognak eltölteni a szobrokkal, illetve a hozzájuk kötődő interaktív programokkal.
A teljes cikk – további képekkel – itt olvasható.
Borítókép: Kallus György