Egybehangzó sajtóértesülések szerint a párizsi olimpiai játékok után új szponzor után kell néznie a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak (NOB), miután a Toyota az ötkarikás játékokat követően nem hosszabbítja meg a hatalmas összegeket tartalmazó szponzori szerződését a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal – adta hírül az AP News. A japán járműgyártó a párizsi olimpia végéig szerződött a NOB-bal, a megállapodás értéke a 2015-ös bejelentéskor 835 millió dollár (mintegy 295 milliárd forint) volt. Úgy vélik, hogy ez volt a NOB történetének eddigi legnagyobb szponzori szerződése
A két fél együttműködése a 2018-as pjongcsangi téli olimpiával kezdődött, a 2020-ról 2021-re halasztott tokiói nyári, valamint a 2022-es pekingi téli ötkarikás játékok után az idei párizsi esemény lesz a negyedik, amelynek a Toyota az egyik legfontosabb szponzora.
Nem ez az első csörte a felek között
A Kyodo japán hírügynökség az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva arról írt, hogy a japán vállalat szerint a világszervezet nem használta fel hatékonyan a sportolók támogatására és a sport népszerűsítésére a szerződésből befolyó összeget.
A hírrel kapcsolatban a Toyota nem kívánt nyilatkozni, a cég szerint a megállapodás pénzügyi részletei bizalmasak, és csak a két félre tartoznak.
Nem ez az első csörte a két fél között. A Toyota ugyanis visszavonta olimpiai reklámját Japánban a 2021-es tokiói játékok idején, arra hivatkozva, hogy ezzel a helyi közhangulatra reagált, mivel a felkelő nap országában a pandémia miatt sokan ágáltak az olimpia megrendezése ellen.
A Toyotával a 2024-es párizsi olimpia végéig van megállapodásunk. Továbbra is szorosan együttműködünk az idei játékok előkészületeiben – írta a NOB, amely szintén nem kommentálta a kenyértörésről szóló híreket.
A megállapodás keretében a Toyota 3000 elektromos járművet szállít a párizsi játékokra, hogy bemutassa zöld technológiáját.
Fotó: Toyota
A világ legnépszerűbb sportbrandje
A NOB bevételeinek 91 százalékát a közvetítési jogok értékesítéséből (61 százalék) és a szponzorokkal kötött szerződésekből (30 százalék) szerzi. A bizottság 7,6 milliárd dolláros bevételt ért el a legutóbbi négyéves ciklusban, amely a tokiói játékokkal zárult. A NOB 15 úgynevezett TOP szponzora ebben az időszakban több mint kétmilliárd dollárt (több mint 700 milliárd forint) fizetett. Becslések szerint a következő ciklusban ez a szám várhatóan eléri a 3 milliárd dollárt (több mint 1050 milliárd forint).
Nincs még egy olyan sportbrand, amely a világ valamennyi országában akkora népszerűségnek örvend, és annyi embert érintene, mint az olimpia – nyilatkozta Rick Burton, aki sportmarketinget tanít a Syracuse Egyetemen. Hozzátette: a márka ismertsége hatalmas, nincsen más olyan sporttulajdon vagy sportesemény, amely ezt meg tudja adni. A szakember úgy véli, hogy a NOB minden bizonnyal fog találni új járműmárkát a szponzorai közé, ha a Toyota ténylegesen kiszáll.
A japán autóipari óriás mellett számos top szponzort tudhat maga mellett a Nemzetközi Olimpiai Bizottság:
- ABInBev
- Airbnb
- Alibaba
- Allianz
- Atos
- Bridgestone
- Coca-Cola
- Deloitte
- Intel
- Omega
- Panasonic
- P&G
- Samsung
- Visa
Japán hivatalosan 13 milliárd dollárt költött a tokiói olimpiára, melynek becslések szerint legalább a fele állami pénz volt. A NOB körülbelül 1,8 milliárd dollárral járult hozzá az ötkarikás játékok megrendezéséhez.
A kerékpárversenyes szerződést meghosszabbították
A Bloomberg kiemelte, hogy miközben a Toyota távolodni látszik az NOB-tól, riválisai pont, hogy erősítik kapcsolatukat az élsporttal. A szintén japán Honda tavaly bejelentette, hogy 2026-tól visszatér a Forma–1-be, és az Aston Martin partnereként a csapat motorszállítója lesz.
Az idei nyár másik nagy sporteseményét, a Németországban megrendezendő labdarúgó Európa-bajnokságot a nagy járműgyártók közül a kínai BYD támogatja.
Ugyanakkor a Toyota sem távolodott el a sporttól, miután tavaly egészen 2025 végéig meghosszabbította szponzori szerződését a számos kerékpárversenyt, köztük az olasz Giro d’Italiát is rendező RCS Sporttal. A verseny riválisa, a többek között a Tour de France lebonyolításáért is felelős francia A.S.O. pedig a Skoda támogatását élvezheti.
A magyar olimpiai csapatot, valamint a szurkolókat is egyedi festésű Wizz Air repülőgép szállítja a párizsi olimpiára. A megnyitó július 26-án lesz hajófelvonulással a Szajnán – ez lesz az első alkalom a játékok történetében, hogy a megnyitóünnepséget nem stadionban rendezik, ami komoly biztonsági kockázatokkal jár.
A cikk itt olvasható.
Címlapfotó: Akio Toyoda a Toyota vezére Thomas Bach NOB-elnökkel. AFP