Összekuszálta a kiskereskedelmet 2022

Hírek Hőnyi Gyula
Erőteljesen megtépázta 2022 a kiskereskedelmi szektort. Az élelmiszer értékesítés a gödör alján pattogott, az összesített számokat pedig finoman szólva csak az üzemanyagértékesítés támasztotta. A piaci folyamatok érthetetlenségét jelzi, hogy a KSH kiigazított és a nyers adatai között a szokásosnál is nagyobb az eltérés.

Gyorsan összefoglalva, a kiskereskedelmi vállalati szektort a kisebb alapterületű diszkontok és szupermarketek térnyerése jellemezte, a piacon ma a Lidl számít vezetőnek, a társaságot a Spar követi és a Tesco a harmadik a helyezett. Utóbbi 2022-ben kissé visszakapaszkodott, de a régi árbevétel alapján mutatott pozícióját meg sem tudta közelíteni. Az adatok alapján 2022 nem is volt alkalmas az egyes vállalatok és láncok újra értelmezésére, a cégek szemmel láthatóan csak az eddig megszerzett pozícióikat akarták megtartani, többre nem adott lehetőséget az év.

Kiigazított vs nyers

Az elemzők általában a nyers adatokat figyelik a volumen indexek alakulásánál, a kiigazítottak jellemzően az ünnepek és munkaaktivitásokból származó adattorzulást szűrik ki. Szinte mindig van különbség a két adatsor között, de 2022-ben brutálisan nagy különbségek bontakoztak ki, aminek az lehet az oka, hogy a pandémia következtében az említett torzulások egészen más (úgynevezett) bázishatásokat okoztak. A KSH kiigazítatlan volumenindexe szerint nem indult rosszul az év, sőt májusig impozáns növekedést produkált a kiskereskedelmi szektor, a januárt és februárt leszámítva bőven tíz százalék feletti volt a növekedés, sőt ha az első öt hónapot átlagoljuk ez az időszak általában kétszámjegyű növekedést hozott. Nagy jóindulattal még a június is beleférne ebbe a számrendszerbe. Ám júniusban megtört a trend és a 10 százalék feletti növekedés hirtelen visszaesett 5 százalék alá, majd ezt követően minden hónapban fogyott a volumenindex növekedése. (Október és december várakozásairól itt írt bővebben a vg.hu.)

Üzemanyag volumenindex 2022

(százalék, 100=előző év azonos időszaka)

Nyers
Január 111,6
Február 119,0
Március 151,4
Április 136,3
Május 139,7
Június 122,5
Július 126,5
Augusztus 120,2
Szeptember 118,6
Október 119,7
Forrás KSH

Ugyanakkor az üzemanyag forgalommal együtt számolva októberig megmaradt a növekedés a teljes szektorban. Sőt azt lehet mondani, hogy a nem élelmiszer jellegű termékek (például ruházat, műszaki cikk, iparcikk, számítástechnika) egészen szeptemberig nagyon jól teljesített. Ezzel szemben az élelmiszer, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom (üzemanyag nélkül persze) felét adja, kifejezetten gyengén szerepelt. A nyers adatok szerint kizárólag februárban, áprilisban és májusban mutatott növekedést, a többi hónapban hibahatáron túli gyengülést mutatott. Az október pedig a maga 7,2 százalékos csökkenésével megdöbbentően gyenge volt.

Kiskereskedelmi volumenindex 2022

(százalék, 100=előző év azonos időszaka)

Nyers Kiigazított
Január 104,5 99,7
Február 109,8 101,3
Március 116,2 104,0
Április 115,7 97,4
Május 112,0 99,7
Június 104,1 99,3
Július 103,8 100,4
Augusztus 103,3 99,8
Szeptember 103,0 100,3
Október 100,6 99,6
Forrás: KSH

A helyzet persze, hogy a kiigazított és a naptárhatástól megtisztított torzulás mentes adatok mindezt előre vetítették. Csak egy példa: a nyers adatok szerint márciusban 16, áprilisban 15, májusban 12 százalék volumennövekedést mutatott a piac üzemanyag forgalommal együtt. Mind a három hónapban 50-30 százalék között nőtt az üzemanyag ellátás. A kiigazított adatok ezzel szemben márciusban mindösszesen 4 százalék növekedést mutattak a teljes ágazatra vonatkozóan, áprilisban viszont 2,6 százalékos csökkenést jeleztek, májusban pedig 0,3 százalékos visszaesést. A helyzet az, hogy nagyon ritkán fordul elő, hogy a nyers adatok növekedést mutatnak, a kiigazított adatok viszont csökkenést. A titok nyitja az üzemanyag eladásokban rejlik. A nyers adat egyszerű folyóáras számolás, a kiigazított figyelembe veszi az előző évi bázishatást, a fogyasztási aktivitás görbét is beiktatja a számításba. És, ha már a folyóáraknál tartunk: a gyengébb volumen növekedés ellenére az inflációs sokk miatt minden hónapban ugrásszerűen nőtt a szektor bevétele, volt hónap, amikor 15 százalék felett. Ehhez képest tekinthető a gyenge volumen orrbavágásnak.

Online

A pandémia alatt íródott sikersztori végül nem bizonyult regénynek, csak egy kis novellának, ugyanis 2022-ben nagyon veszített a 2020-2021-es lendületéből a webshopok teljesítménye. A bezártság alatt alapszolgáltatásnak számító házhoz szállítás 2022-ben még növekedést mutatott (nem is kicsit), de nyár közepén már látszódott, hogy a vásárlók nem akarnak lemondani a hagyományos kereskedelmi csatornákról és amit lehet a boltokban szereznek be. Finoman szólva az online az élelmiszer piacon háztartási anyagbeszerzésre redukálódott, a nem élelmiszer termékeknél pedig kizárólag költséghatékonysági funkciót töltött be. Praktikusan ez azt jelenti, hogy az élelmiszer rendeléseknél a háztartások elsősorban olyan termékeket rendeltek házhoz, amit cipelni kell, a nem élelmiszernél pedig csak azt rendelték meg a vevők, amikről tudták, hogy a boltban épp nincs leárazva, vagy a webshop abban a pillanatban jó árajánlattal kínálja. Mindezek praktikusak, de a kereskedelemnek ebből sok haszna nem származik, cserébe fenn kell tartania a házhozszállítási rendszerét. Az online piac októberre kissé „megborult” és az év utolsó két hónapjában már az elemzők is jelezték, hogy jó, ha a teljesítmény ugyanaz marad, mint az előző év azonos időszakában. (Az online piacról a vg.hu itt és itt írt részletesen.)

Csökkenő üzletszám

Az önálló vállalkozásokat nem számítva a pandémia kezdetét 126-127 ezer bolt volt a kiskereskedelmi szektorban. Az önálló vállalkozásokkal együtt bőven 160 ezer felett volt a szám. Most (nyári adat) mindennel együtt 153 ezer körüli. Az önálló vállalkozásokat nem számolva 117 ezer üzlet van országszerte, vagyis a láncok röpke két év alatt 10 ezer üzletet vesztettek. Ehhez képest az önálló vállalkozások kevesebb, mint ötezret. Tény, hogy az elmúlt évtizedben folyamatosan csökkent az üzletek száma, ám a pandémia hozta kényszerű leállások némileg felgyorsították a folyamatot. Sajnos a 2022-es év sem kedvez a piacnak, vagyis az üzletek számának csökkenés gyorsuló tendencia lesz. A számok azt mutatják, hogy a nem élelmiszer jellegű területen lesz inkább bezárás hullám. Nem csak és kizárólag a vidéket, hanem a nagyobb városokat is érinti az üzletfogyatkozás, ami további nyomást gyakorol majd a kereskedelmi ingatlanpiacra is. Ebből a szempontból 2022 nagy vízválasztó lett a piacon. Ugyanis sok esetben a plázáknak is újra kell értelmezniük a helyzetüket és egészen más stratégiát kell kidolgozniuk záros határidőn belül, hogy fenntartsák a bérlői mixet és azzal megtalálják a vásárlói kört.

Borítókép: MTI

Ezek is érdekelhetnek

További híreink