Tíz éve még csak 26 vállalkozás használta a Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyeit, de miután egy 2012-es jogszabályi változás nagy lendületet adott az összefogásnak, már 190-en használják – mondta Benedek Eszter, a cég ügyvezetője a gyártók és a kereskedők összefogásával az idén először életre hívott Hazai termékek hónapja kampány alkalmából rendezett sajtóbeszélgetésen a VG tudósítása szerint. Ezek az árucikkek a főleg élelmiszerekből álló FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási cikk) termékeket takarják, de előfordul non food kategóriában értékesítő gyártó is.
Az ügyvezető felelevenítette, hogy tavaly, a Covid-járvány kitörése után gyorsan reagáltak, és a Vedd a hazait – védd a hazait! kampány indításával magasabb szintre emelték az összefogást a magyarországi termékekért, ugyanis a kampányhoz nem csak a védjegyet használó cégek csatlakozhattak.
„A kampány sikerének hatására az idén hagyományteremtő jelleggel rendezték meg a Hazai termékek hónapja kampányt.
Ehhez öt kiskereskedelmi hálózat csatlakozott, amelyek egységes üzenetekkel kínálják a magyar termékeket, és a gyártóknak köszönhetően többcsatornás reklámkampánnyal is meg tudják támogatni az egy hónapos akciót” – mondta Benedek Eszter.
Az ügyvezető kiemelte, hogy egy felmérés szerint a 18–29 év közötti felnőttek a leginkább hajlandók a magyar termékek vásárlására. Az ő eltökéltségük erősítésére az augusztus kifejezetten alkalmas, mivel a fesztiválokon nagy hatékonysággal érhetők el. A Magyar Termék Nonprofit Kft. ki is települt a Strand Fesztiválra, amelyen a vártnál is nagyobb sikere volt.
Elsősorban a friss áruknál érezhető, hogy fontos a termék magyar származása
– mondta a sajtóbeszélgetésen Heiszler Gabriella, a Magyarországon harminc éve jelen lévő SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója. Mint hangsúlyozta, a SPAR nem multinacionális cég, hanem regionális nagyvállalat. Beszerzéseiben szabadabb a multiknál, ami nagy előny a magyarországi beszállítóknak, mivel itt döntik el, hogy mit forgalmaznak, és közel 93 százalék a magyarországi termékek aránya. Stratégiai döntésük például, hogy csak magyar tejet forgalmaznak.
Persze a magyar áruk beszerzése mellett szólnak a gazdasági racionalitás érvei is, például az a SPAR által is érzékelt trend, hogy a magyar fogyasztóknak egyre fontosabb, hogy hazai terméket vásároljanak. A SPAR-nak Magyarországon három termelőüzeme is van. Saját márkás termékei közül tavaly 44 olyat kínált, amely használta a Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyét, ezekből 19 volt saját gyártású.
(Borítókép: Nagy István agrárminiszter (b) és Ficsor Ádám tulajdonos egy sajtot néznek a hazai előállítású termékek népszerűsítését célzó Válaszd a hazait! kampányról tartott sajtótájékoztató helyszínén, a Ficsor Tehenészet sajtüzemében, Dunaharasztiban 2020. augusztus 27-én. (Szigetváry Zsolt, MTI)