Országnyi városok: Metropoliszok, ahol kétszer annyian élnek, mint Magyarországon

Hírek
Másfél milliárd ember. Leírni könnyű, elképzelni nehéz, meglátni pedig letaglózó. Kína méretei magyar ésszel nehezen felfoghatók, ahogyan egyébként a kínaiak sem értik meg, mit keres egy apró, senki máshoz nem hasonlító nép Európa közepén. Délnyugat-kínai látogatásom során rövid bepillantást nyerhettem néhány olyan város életébe, ahol több ember lakik, mint egész Magyarországon. Óriásiak, zsúfoltak, nyüzsgők – igen. De nem arctalanok. És úgy tűnik, a problémáik is éppen olyanok, mint bármelyik nyugati nagyvárosé.

Kína hatalmas. Több mint 9,6 millió négyzetkilométerével területe, és 1,4 milliárdot meghaladó lélekszámával népessége is bő százszorosa Magyarországénak. Az országban meghatározni is nehéz a metropoliszok méretét, mert a megállíthatatlanul terjeszkedő települések egymásba nőnek.

Nyolcvanezer? Hiszen az egy falu!

– nevetnek jóízűen a pekingiek, mikor meghallják, hányan lakják szülővárosomat, Szolnokot, ami ráadásul még vármegyeszékhely is.

Mások a léptékek: Kínában akkora egy nagyobbacska település, mint nálunk az ország. Hallottak már például Csangsáról? Nem éppen a legismertebb kínai város, pedig Hunan tartomány központja, népessége egy magyarországnyi – és ez is csak a 19. helyre elég. Vagy meg tudták volna mutatni a térképen a koronavírus-járvány előtt Vuhant? Pedig az meg Hupej tartomány székhelye, ahol 13 millióan élnek. Ilyenkor tudatosul csak az emberben, mit jelentett egy ekkora várost teljes karantén alá vonni. A sort még hosszan lehetne folytatni, az országban ugyanis nagyjából hatvanöt egymilliósnál nagyobb, és több mint háromszázhatvan egymillió és százezer fő közötti település van. Mikor ezek a számok életre kelnek, az letaglózó. Hogy milyen egy Pekinghez hasonló metropolisz, ahol kétszer többen élnek, mint az egész hazámban? Magasba tör. Zsúfolt. De nem személytelen

Nagy város, nagy gond

– Nehéz autóval közlekedni, különösen csúcsidőben. Még nehezebb parkolni. Drága ingatlanhoz jutni – sorolják a problémákat a fővárosiak, amivel lényegében bármelyik európai nagyvárost is lefesthették volna. Ami a forgalmat illeti, azért tényleg nem egyszerű a helyzet.

Peking útjait több mint hétmillió gépjármű járja a 2022-es adatok szerint, és ennél sokkal többre lenne igény, ha nem vezettek volna be bizonyos korlátozásokat.

Ennek egyike, hogy rendszám alapján leosztják, hogy mikor és mely területekre hajthatnak be az autósok. A másik, hogy erősen limitált a kiadott rendszámok, azaz végső soron az üzemeltetett gépjárművek száma is. Olykor akár éveket kell várni, mire a 2011-ben több városban bevezetett úgynevezett rendszámlottón kisorsolják az embert. A rendszerben jobb helyzetből indul, ahol például nincs a családban másik gépjármű vagy elektromos meghajtású autót vásárolna, de még így is egy százaléknál kevesebb az esély a sikerre.

Nem csoda, hogy rengetegen inkább a robogót választják: tavaly év végén már több mint 350 millió embernek, azaz minden negyedik kínainak volt ilyen járműve. Nagy előnyük, hogy jóval olcsóbbak, kevesebbet fogyasztanak, illetve ami a fő, kikerülik a dugókat, és könnyű velük parkolni.

Igaz, cserébe nem szántják fel az aszfaltot, 25 kilométer per órás a sebességhatáruk.

No meg télen alaposan fel kell hozzá öltözni. Hasonló módon reneszánszukat élik a kerékpárok is. A 90-es évek közepéig Kína még a „biciklisek birodalma” volt, akkoriban több mint félmilliárdan taposták a pedált. Aztán éppen a járműipar fellendítése érdekében igyekeztek visszaszorítani a közlekedési módot, például az autóknak adták a kijelölt sávokat, sőt egész negyedekből tiltották ki a bicikliseket. Most ismét fordult a kocka, annyi különbséggel, hogy a Mol Bubi rendszeréhez hasonló, telefonos alkalmazással kölcsönözhető kerékpárokat használnak. Kicsit túl is tolták a biciklit: a hirtelen felvirágzó piacon sorra jelentek meg a különböző applikációk, de nem mindenki bírta a versenyt, így több vállalat csődbe ment, az internetet pedig ellepték a „kerékpártemetőkről” készült képek.

A teljes cikk itt található magyarnemzet.hu

Címlapfotó: Europress / AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink