Hétfőn, április 1-jén járta körbe a hazai sajtót a hír, hogy az orosz hátterű Mere boltlánc magyarországi terjeszkedésbe kezd.
A kétségkívül nagy horderejű hírt először közlő Haszon.hu arra alapozta a fejleményt, hogy megismert egy e-mailt, amelyet az orosz diszkont képviselői küldtek ki még február végén potenciális üzleti partnereiknek.
Érkezik az orosz boltóriás Magyarországra, de senki nem tud róla
Ebben tényként szerepelt a magyar piacra való belépés olyannyira, hogy a konkrét beruházási terveket is megosztották.
- Az elkövetkező évben húsz üzletet nyitnak Budapesten és az agglomerációban,
- három éven belül pedig már 200 bolttal fognak rendelkezni 700 millió eurós (durván 280 milliárd forint) forgalom mellett.
Összehasonlításul: a Lidlnek van körülbelül ennyi üzlete – de nekik ehhez nagyjából 15 évre volt szükségük –, a 700 milliós árbevétel pedig a 2022-es adatok alapján a nyolcadik legnagyobb pozíciót jelentené az itthon működő kiskereskedelmi hálóztok között. Egészen pontos koncepcióról van tehát szó, ezért is meglepő, hogy a Mere érkezéséről mintha senki nem tudna.
A Világgazdaság illetékes kormányzati és piaci szereplőktől is érdeklődött a témában és egybehangzóan azzal a reakcióval találkozott, hogy az orosz boltóriás magyarországi megjelenéséről ők is csak a sajtóból értesültek. Ez pedig azért is különös, mert egy ilyen fontosságú változás aligha mehet végbe fű alatt, az állam és a közvetlen versenytársak tudta nélkül. Lapunk megkísérelt kapcsolatba lépni a Merével is, de nem jár sikerrel. Hogy miért, arra talán elég magyarázat a honlapjuk, amely finoman szólva sem úgy néz ki, mint ahogy az egy komoly kiskereskedelmi szereplőtől elvárható lenne, pláne, ha éppen küszöbön áll az érkezése egy új országban.
További szkepticizmusra ad okot, hogy a Mere ügyeiben egyébként naprakész orosz kiskereskedelmi szaksajtóban sincs nyoma a magyarországi terjeszkedésnek. A boltláncról legutóbb február végén jelent meg új cikk, de ez pont, hogy megkérdőjelezi a magyar piacszerzés komolyanvehetőségét. Ez ugyanis éppen arról számolt be, hogy az orosz tulajdonosok kivezetik és átnevezik a Mere márkanevet Európában és MyPrice név alatt próbálkoznak megvetni a lábukat. Az első ilyen boltot meg is nyitották Belgiumban ott és abban az egységben, ami korábban egy nagyon rövid ideig valóban Mere volt, de 2022-től üresen áll.
Könnyen belátható, hogy ha a Mere brand éppen megszűnik, aligha logikus, hogy Magyarországon ezzel párhuzamosan Mere boltlánc épülne ki.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Mere