A globális félvezetőhiány szétzilálta a technológiafüggő iparágak alkatrészellátását, és számos érintett cég részvényárfolyamát is megperzselte. Az autóipari papírok például, amelyek nagyjából az év elejére érték el a járvány előtti szinteket, most az újra fellángoló pandémia és a csiphiány kettős szorításába kerültek. A Bloomberg World Auto Manufacturers Index (globális autóipari index) a január 25-én elért lokális csúcsához képest már 14 százalékos mínuszban van.
Az okostelefon-gyártók papírjait eddig kevésbé viselte meg a csiphiány. A jelenségről még tavaly novemberben az elsők között beszámoló Apple részvényei például azóta 5 százalékkal drágultak.
A fogyasztói elektronikai termékeket előállító cégek a piaci zavarokra hivatkozva ugyanakkor most végre árat emelhetnek – mondta a Bloombergnek Neil Campling, a Mirabaud Securities elemzője. Ebben az ágazatban nem gyengülnek a részvényárfolyamok, mert eleve hatalmas a kereslet a termékeik iránt – tette hozzá. Jó példa a Lenovo, amelynek kurzusa augusztus óta megduplázódott, holott éppen akkor derült ki, hogy a félvezető-beszerzés akadozása miatt csökkent a cég profitrátája.
A Sony februárban adta hírül, hogy az alkatrészellátás szűk keresztmetszete miatt nem tud elég játékkonzolt piacra dobni. Ennek ellenére a részvényei 21 éves rekordot értek el a múlt hónapban, bár március végére már ahhoz képest 8 százalékot veszítettek értékükből. A Samsung csipgyártó divíziója ugyan profitál az extra keresletből, ám a cégnek el kellett halasztania az új Galaxy Note okostelefon piaci bevezetését. A hálózatieszköz-gyártókhoz is begyűrűzött a krízis. A kínai DigiTimes szakmai hírportál írta, hogy a beszállítók a termékekhez szükséges processzorok szállítási határidejét 50 hétre növelték.
A teljes cikket a VG.hu-n olvashatja
(Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock)