Kutatások szerint az utóbbi két évben 30-40 százalékkal emelkedett az online értékesítések forgalma, az Egyesült Államokban pedig a cégek 65 százaléka bonyolítja üzleteit kizárólag online. Ez a trend gyűrűzik át Európába is, ami nem csak a vásárlói szokásokra, de a hazai vállalkozások versenyképességére is komoly hatással van. Egy nemzetközi startup egyszerű és gyors megoldást nyújt a magyar kkv-knak a teljes digitális átállásban és a nemzetközi piacra lépésben. “Igaz, hogy a kis- és középvállalatok (kkv-k) alkotják a magyar gazdaság gerincét, egy részük mégis jelentős lemaradásban van a nagyvállalatokhoz képest, ami a digitalizációt, az online marketing használatát, vagy a külföldi kapcsolatok kiépítését illeti” – jegyzi meg Bujdosó Andrea vezetői tanácsadó és coach, a Shell Magyarország volt vezérigazgatója.
A Pécsi Tudományegyetem egy korábbi kutatása szerint a hazai kkv-k sok esetben az alapvető digitális megoldásokkal sem rendelkeznek. Közel a felüknek nincs külföldi bevétele, 30 százalékuknál pedig sem a tulajdonos, sem az alkalmazottak nem beszélnek idegen nyelveket. A dolgot tovább nehezíti, hogy a kis- és közepes vállalkozásoknál a cégvezetők sokszor elaprózódnak és rengeteg időt fordítanak például a beszerzésre, így a fejlesztésekre, terjeszkedésre nem marad sem energia, sem elég pénz.
Többek között ebben segíti a magyar cégeket a működését nemrég itthon is megkezdő startup, a merXu, amely egy online kereskedelmi piactér kifejezetten vállalatoknak. A platformon kis- és középvállalkozások vásárolhatnak- és adhatnak el ipari árukat, termékeket és hamarosan szolgáltatásokat is – mindezt immár nyolc országban.
“Ha egy kisvállalkozás úgy dönt, hogy szeretne nyitni nemzetközi piacok felé, ingyenesen regisztrálhat a merXura, mi pedig segítünk feltölteni a termékeit, és a reklámozást is intézzük. Sajnos nem elég elkészíteni egy szép webshopot és várni, hogy rátaláljanak a vevők a termékekre. Manapság alapelvárás a következetes online marketing tevékenység, a felhasználóbarát weboldal megléte, a rugalmas fizetési- és házhozszállítási igények, vagy a megfelelő keresőoptimalizálás. A merXuval átvállaljuk a cég termékeinek hirdetését, így azok olyan vásárlókhoz is eljuthatnak, amelyeket csak jelentős költségek árán lehetne megszólítani ” – mondta el Okányi Attila, a merXu Magyarország ügyvezető igazgatója, a nemzetközi csoport hazai country managere.
Ahogy a kutatásokból is látszik, az egyik hiányosság a hazai kkv-k esetében a nyelvtudás, ami akadályozza őket a nemzetköziesedésben. A merXu ezt egy okos csetfelület segítségével oldja meg, amelyben az eladó a saját nyelvén köthet üzletet a külföldi vásárlóval. “Eddigi tapasztalataink alapján a magyar cégek óvatosabban közelítenek a platformhoz. Ezért is fontos hangsúlyozni, hogy minden vállalkozónak dedikált kapcsolattartót biztosítunk, aki végig fogja a kezét a regisztráció, termékfeltöltés, üzletkötés, és akár a vásárlás folyamatában is.” – teszi hozzá Tővis Bernadett, a merXu Magyarország értékesítési vezetője. Jelenleg globálisan több mint 32 ezer felhasználó válogathat 4,5 millió termék közül olyan kategóriákban mint a vegyipar, építőipar, elektrotechnika, termelői szektor, gépipar, IT szektor, világítástechnika és épületgépészet, HoReCa szektor, valamint professzionális szerszámok.
(Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock)