Egy hatalmas bajom van a hitelkártyákkal, még inkább az új, mobiltelefonba költöztetett hitelkártyákkal: egész egyszerűen nem érzem annyira azt, amikor fogy a pénzem. Ráadásul ott van a kis a hitelkeretem, így a mínuszba csúszott kártyámmal is nyugodtan költhetek. Csak hát azért azután súlyos ezreseket kell fizessek kamatra, még ebben az áldásosan alacsony kamatkörnyezetben is.
Szóval, leegyszerűsítve egyfajta „átverésnek” érzem a hitelkártyás és mobilfizetést. Ráadásul a kényelemnek ára is van, ha SMS-ben parkolok (ez is fintech) nem jár le az óra, mert könnyen meg tudom hosszabbítani, de annyiszor 75 forintot fizetek, ahányszor hosszabbítok. Ha meg elfelejtem leállítani – na akkor aztán fizetek, mint a katonatiszt. Nesze neked kényelem.
Egy friss kutatás szerint tehát a magyarok nagy többségnek (80%) a fintech, mint fogalom még mindig ismeretlen, viszont sokan hallottak az olyan megoldásokról, mint a mobilos fizetés (57%), videós azonosítás (41%) vagy virtuális pénzzel, például bitcoinnal történő fizetés (39%).
Ugyanakkor a legújabb pénzügyi informatikai technológiákra a többség elvben nyitott (57%), de még igen-igen kevesen használják azokat a mindennapok során (17%). Nem annyira meglepő, hogy ez utóbbiak jellemzően városi, diplomás, magas keresettel rendelkező fiatalok. A fintech megoldásokat elutasítók táborába (43%) elsősorban az 50 évnél idősebb, kisebb településen élő emberek tartoznak – ez derül ki a Cofidis Hitel Monitor jó ideje, rendszeresen visszatérő országos és reprezentatív kutatásának friss adataiból.
Viszonylag új a fogalom, főként startupos körökben, ilyen konferenciákon ismert, így nem meglepő, hogy a fintech fogalma annyira ismeretlen a magyarok többségének (80%), hogy aki hozzá is tud társítani valamit, az is valamilyen általános fogalomra gondol, amire következtetni lehet a szóból, mint például pénzügyi megoldás vagy technológia. Viszont magukat a konkrét megoldásokat, főként, amelyek szerepeltek a hírekben, a sajtóban, hallott legalább egyről (68%), és már vagy használják (17%), vagy nyitottak arra, hogy a jövőben használják (40%) azokat.
A kutatás szerint a fintech megoldásokba vetett bizalom alapján a magyar társadalom 3 jól elkülönülő csoportra oszlik. A lakosság 17 százaléka tartozik az úgynevezett pionírok közé: ők nemcsak, hogy nyitottak az újdonságokra, de – mi több – használják is a legújabb informatikai pénzügyi szolgáltatásokat.
Kik ők? Ők inkább az említett 30 év alatti, magas keresettel és iskolai végzettséggel rendelkező városi férfiak. A második csoport a fontolva haladóké (40%): rájuk jellemző az óvatosság, kicsit bizalmatlanok a fintech megoldásokkal kapcsolatban, de úgy gondolják, hogy lesznek olyan szolgáltatások, amiket igénybe fognak venni. Demográfiai jellemzőik nagyságrendileg megegyezik a pionírokéval, a nemek közti megoszlás kiegyensúlyozottabb (a férfiak 42, a nők 39 %-a tartozik ide), illetve az egyel idősebb korcsoport (30-39) is magasabb arányban képviselteti magát (54%).
Az utolsó csoport az elzárkózóké (43%): a jellemzően 50 évesnél időseb, kisebb településeken lakó, alacsony keresettel rendelkezők közül sokan teljes mértékben bizalmatlanok az innovatív technológiákkal kapcsolatban.