Csaknem ötszáz migránssal tért vissza Tripoli kikötőjébe a líbiai parti őrség egyik járőrhajója vasárnap. Az embereket a Földközi-tengeren hánykódó gumicsónakokból mentették ki az afrikai ország hatóságai. Hat gumicsónakról összesen 490 migráns mentettek ki, köztük 21 gyereket – mondta Rami Al-Hadi, a mentésben részt vevő egyik hajó kapitánya.
Az elmúlt héten csaknem ezer embert mentettek ki a líbiai hatóságok, majd szállítottak vissza az afrikai partokra. A történtekre csípős hangú üzenetben reagált az olasz belügyminiszter, aki dicsérte a líbiai parti őrség munkáját. „Újabb ezer migráns felfújható csónakon? Az NGO-k hajói most nem avatkoztak közbe és nem zavarták a munkát. A Soros és társai által finanszírozott úriemberek ugyanis tudják, hogy az olasz kikötők zárva maradnak előttük” – írta Twitter üzenetében Matteo Salvini.
Ha vállalják a büntetőeljárást, kiköthetnek
Az egyik ilyen, német NGO által üzemeltetett hajó a Lifeline. A jármű jelenleg Málta partjai közelében vesztegel 234 migránssal a fedélzetén, az olasz hatóságok ugyanis csak akkor engedik kikötni őket, ha vállalják az embercsempészet miatti büntetőeljárást és a hajó lefoglalását a vizsgálat idejére – ahogy az egy másik német civil szervezet hajójával, a Iuventával is történt tavaly augusztusban.
Nathalie Loiseau francia Európa-ügyi miniszter szerint Olaszországnak kell fogadnia a Mission Lifeline NGO mentőhajóját. „Franciaország emlékeztet a nemzetközi jogra: amikor egy hajó mentést végez a tengeren, ez a helyzet a Lifeline utasaival, akkor azokat a legközelebbi kikötőbe kell szállítani. Ez Málta vagy pedig Olaszország” – mondta a francia kormánytag hétfőn a France2 francia közszolgálati televízióban. „Technikailag, gyakorlati szempontból Olaszországnak kell fogadnia” – hangsúlyozta. „Ez nem tetszik mindenkinek, de ez a nemzetközi jog, és nem lehet a jogot a dzsungel törvényével felváltani” – tette hozzá. „Ugyanakkor nem mondhatjuk azt Máltának vagy Olaszországnak, hogy oldjátok meg egyedül” – hívta fel a figyelmet Nathalie Loiseau.
Az olasz kormánypártok egyébként nem először vádolják ezeket a Soros György alapítványa által támogatott NGO-kat az illegális migráció segítségével. Az Origo.hu cikke szerint 2014 óta mintegy 1,7 millió migráns jutott el tengeri úton Európába, ebből 620 ezren Olaszországba. A legtöbben az út egy részét civil mentőhajókon tették meg, az üzemeltető szervezetek pedig többnyire a Nyílt Társadalom Alapítványtól is kaptak támogatást.
Spanyolország is nemet mondott
Jelenleg is legalább hat ilyen NGO-hajó tevékenykedik a Földközi-tengeren. Egyikük, az Aquarius végül Spanyolországba, Valenciába szállította a fedélzetén tartózkodó több mint hat száz migránst. A többi hajónak viszont azzal kell számolnia, hogy Olaszország és Málta határozott tiltása után immár Franciaország és Spanyolország sem fogad be újabb menedékkérőket.
Az új olasz kormány megoldást akar találni a tengeri úton érkező illegális bevándorlás megfékezésére. Matteo Salvini hétfőn a nemzetközi közösség által elismert, Tripoliban székelő líbiai kormány miniszterelnök-helyettesével tárgyalt az afrikai országban.
Az olasz belügyminiszter úgy vélte, a migránsok azonosítására alkalmas hotspotokat Líbia déli határánál kell létrehozni, nem pedig Európában, ahogy a francia kormány javasolja. Salvini egyúttal Róma támogatását ígérte a két félre szakadt Líbia egyesítésében a tripoli kormányzatnak.
Ahmed Maitík, a líbiai kormányfő helyettese szerint azonban kormánya ellenzi a hotspotok líbiai területen való felállítását. A politikus ugyanakkor leszögezte: támogatnak minden olyan programot, amely az Európai Unióval való partnerségen alapul a migrációs válság megoldása érdekében.
Borítókép: MTI