A műtárgy.com idén negyedik alkalommal állította össze A magyar művészek aukciós piaca című kiadványt, amely a magyar alkotók leütési árait elemzi a magyar és a nemzetközi árverési eredmények alapján. A nagy nevek tartják magukat a listán, a 2022/2023-as év újdonsága, hogy Bozó Szabolcs festőművész a kategóriájában azonnal az élre tört.
A hazai viszonylatban hiánypótló, két évente megjelenő A magyar művészek aukciós piaca című kiadvány a leütési árak – és akár az el nem kelt művek – összegzésével segíti azokat, akik műgyűjteményt építenek, vagy akár befektetési célból vásárolnak műalkotásokat. A toplisták elsősorban az Artprice nevű nemzetközi keresőoldal adatbázisának számain alapulnak, itt a világ szinte összes aukciós eredménye megtalálható. A pontosság kedvéért a kiadvány készítői a számítások során figyelembe veszik a magyar aukciósházak a műtárgy.com felé közölt adatait is. A szerkesztők ezekből az adatbázisokból különböző rangsorokat állítanak össze az élő és a nem élő magyar művészekkel kapcsolatban, amelyek támpontot adhatnak a biztos műtárgybefektetés megtalálásához, a piaci trendek értelmezéséhez.
Ők hárman verik a mezőnyt
Victor Vasarely, Hantai Simon és Moholy-Nagy László elsősorban nemzetközi ismertségüknek és a külföldi árveréseken elért erős eredményeiknek köszönhetően uralják a magyar művészek piacát. „Ennek a három művésznek annyira komoly a nemzetközi ismertsége és forgalma, hogy többnyire el sem jutnak a műveik a magyar aukciósházakhoz. Nincs is igazán értelme a hazai piacon értékesíteni, mert külföldön sokkal magasabb összegekért kelnek el az alkotásaik. Ritkán fordul elő, hogy előbukkan tőlük egy-egy eredeti munka hazai gyűjteményekből – legutóbb egy Moholy-Nagy festményt 22 millió forintért ütöttek le a Virág Judit Galéria őszi aukcióján. Párizsban viszont pár hete egy művészeti vásáron 1,1-1,5 millió euróért volt kiállítva két műve, tehát szemmel látható a különbség a két árszint között” – mondta el a Világgazdaságnak Kollmann Szilvia, a műtárgy.com ügyvezetője, művészeti tanácsadó. Külföldön mindhárom magyar alkotó műveit nagyon jelentős magángyűjteményekben találjuk meg, mivel kint értek el komoly sikereket, óriási nevekké váltak. Itthon ellenben a hazai vásárlók kevésbé keresik az alkotásaikat, és Kollmann Szilvia tapasztalatai szerint kevés gyűjtőnek vannak alapos ismereteik róluk.
A Top 50 nem élő magyar művész
1. Vasarely Victor
2. Hantai Simon
3. Vaszary János
4. Rippl-Rónai József
5. Scheiber Hugó
Hogy áll a piac?
Az idei kiadvány szerint összességében mind az élő, mind a nem élő művészek aukciós forgalmában visszaesés tapasztalható, ami összhangban áll a nemzetközi piacokon tapasztalható trenddel, bár az is igaz, hogy ez a szám még csupán a 2023-as év első féléves adatait tükrözi. „A piac akár év végéig felpöröghet, de az már várható, hogy a 2023-as év egészének aukciós eredménye alacsonyabb lesz, mint a 2022-es évé” – tette hozzá a műtárgypiaci szakértő.
Fajó, Lantos, Bak, Konok „kedvéért” idén egy új kategória debütált
„A kortárs művészet már az első kiadványunk szerkesztésének idején, 2017-ben is nagyon fontos volt a művészeti kurátoroknak, a gyűjtőknek. Fajó János, Bak Imre, Konok Tamás művei abszolút keresettek voltak – és ezek a művészek akkor még az élők közé tartoztak – magyarázta Kollmann Szilvia. – Viszont néhány évvel később, amikor már sajnos elhunytak, egy kategóriában kellett őket kezelnünk a XIX., XX. század klasszikus mestereivel, ebben a kategóriában viszont nem tudtuk a kortárs művészetben betöltött jelentőségüket kellőképpen illusztrálni. Épp ezért idén először a nem élő művészek kategóriájában létrehoztunk egy új rangsort, ez a 2000 után elhunyt művészek listája. Itt Hantai Simon, Reigl Judit, Bak Imre, Gyarmathy Tihamér, Csernus Tibor, Birkás Ákos, Kepes György, Fajó János, Fiedler Ferenc és Hencze Tamás szerepel az első tízben.”
A teljes cikk a vg.hu-n olvasható.
Fotó: Hantai Simon kiállítása Párizsban / AFP