Elmondta: a pandémia elején az olasz helyzetből tanulva nagyon hamar, a magyar munkáltatók közül az elsők között állították át központjukat az alapvetően otthoni munkavégzésre, mert Olaszország példája alapján látták, hogy ez elkerülhetetlen. Az Intesa Sanpaolo gyakorlata szerint a CIB is rövidített nyitvatartással működtette a fiókjait, az irodákba való visszatérést néhány héttel korábban kezdték el Olaszországban, fokozatosan, önkéntes alapon. Azóta a CIB Bank székházaiba is elkezdtek visszajönni a munkatársak, szintén önkéntes alapon, számos óvintézkedés alkalmazásával.
Kifejtette: 2018-ban a CIB az anyavállalatával, az Intesa Sanpaolo Bankcsoporttal közösen meghatározta a 2021-ig tartó időszak alapvető stratégiai irányait és céljait. A CIB-nél a növekedést nézve 2020 első öt hónapjában több mint 50 százalékkal több hitelt folyósítottak, mint egy évvel korábban. A költségekkel csökkentett bevételeik az elmúlt két évben több mint harmadával nőttek. Kiemelte: ügyfeleik a bankszektor átlagánál jóval kisebb arányban igényelték a moratórium biztosította fizetési könnyítést. A központ home office-ra történő átállását két nap alatt oldották meg.
Simák Pál hangsúlyozta: az ügyfelek visszajelzései alapján a CIB esetében a legnagyobb keresletet az NHP Hajrá termékek iránt tapasztalják. A lízing ügyletek terén már 2,5 milliárd forint volumenű szerződést kötöttek, és a hitelezést tekintve is megvannak az első ügyletek. Ezt a programot, illetve a bankok saját hiteltermékeit is jól kiegészíti a megnövekedett kockázatok ellensúlyozására a Garantiqa Krízis Garanciaprogram. A Garantiqa Hitelgarancia Zrt.-vel közvetlen IT kapcsolatuk van, a szerződéskötés digitálisan, teljesen papírmentesen történik: ezt a CIB elsőként lépte meg a bankok közül. Részt vesznek az Eximbank programjaiban is, itt elsősorban a Kárenyhítő Hitelprogram és Hitelfedezeti Program iránt látnak érdeklődést. Nem hagyható ki a hiteltörlesztési moratórium, ami az év végéig biztosítja az ügyfeleknek, hogy hiteltartozásuk fizetését átmenetileg felfüggesszék. Szerencsére a CIB-nél az ügyfelek relatíve kis hányada választotta ezt a megoldást, kilenc hónapon keresztül jó dolog a törlesztéstől megszabadulni, de ha lejár ez az időszak, akkor nehéz lesz újratervezni a vállalkozás vagy a család havi kiadásait.
Simák Pál jelezte: a CIB az állami programok előtt elkülönített egy 10 milliárd forintos hitelkeretet a saját forrásaiból a COVID előidézte specifikus igényekre. Ezzel párhuzamosan támogatták a Szent László Kórházat, közös ajánlásokat dolgoztak ki a Magyar Bankszövetséggel, és Koronázatlan hősök címmel útjára indítottak egy kezdeményezést, mely a rászorulóknak segíthetett a rendkívüli helyzet átvészelésében. A CIB Banknál azt várják, hogy a céltartalékképzések ellenére is nyereséggel zárják majd az évet.
Simák Pál végezetül hangsúlyozta: Az Intesa Sanpaolo Csoport Európa egyik legstabilabb és legjövedelmezőbb bankcsoportja. Az UBI Banca jelenleg a harmadik legnagyobb szereplő az olasz bankpiacon, így a felvásárlásával Európa egyik legnagyobb bankja jöhet létre. A két banknak hasonló az üzleti modellje, hasonló értékeket vallanak, együtt egy fenntartható és egyedülálló növekedésre képes bankcsoport megteremtésére van lehetőség. A tranzakciónak Magyarországra vagy a CIB Bank működésére semmilyen szempontból nincs hatása. Számukra, a CIB Bank és az Intesa Sanpaolo Csoport valamennyi leányvállalata számára előny lehet, hogy a felvásárlás révén a CIB tulajdonosi háttere tovább erősödhet.
Az interjú teljes terjedelmében a Figyelő legutóbbi, csütörtökön megjelent számában (2020/28.) olvasható
(Borítókép: Bartos Gyula)