Nem volt jó évük a hazai kiskereskedelmi láncoknak

Hírek Magyar Nemzet
Egy-két kivételtől eltekintve nem volt jó évük tavaly a hazai kiskereskedelmi szereplőknek. A Trade Magazin kiskereskedelmi szakportál által minden évben összeállított FMCG rangsor első helyére az ezermilliárd forint feletti forgalmat elérő Lidl került, a francia Auchan üzletlánc azonban az év vesztesének számít.

Ezermilliárd forint feletti forgalmat mutatott 2022-ben a Lidl, ezzel nem csak megőrizte a kiskereskedelmi rangsorban az első helyét, hanem növelte is a Sparral és a Tescóval szemben – adta hírül a Magyar Nemzet. A lap cikke szerint egyszerre két érdekességet is mutat a Trade Magazin kiskereskedelmi szakportál által minden évben összeállított FMCG rangsor.

Egyrészt a Lidl átlépte a 2022-es pénzügyi évben az ezermilliárd forint forgalmat, ilyennel a magyar kiskereskedelmi történetben először lehetett találkozni, másrészt az eddig stabil középmezőnyben szereplő Auchan a lista alsó harmadába csúszott, ugyanis tavaly egyszerre három, az Aldi, a Penny és a Reál is megelőzte.

A múlt év nagy vesztese az Auchan volt. A francia lánc a listán egyedüliként forgalomvesztést szenvedett el, amit a cég azzal magyarázott, hogy 2021-ben kikerült az Auchan Kft. pénzügyi köréből az üzemanyag forgalmazás. Ugyanakkor a bevételcsökkenés önmagában is hatalmas hír, hiszen a jelenlegi inflációs környezetben folyóáron még akkor van növekedés, ha darabra kevesebb terméket is adnak el.

A Spar sem járt jobban, noha a cég bevételnövekedése meghaladta az inflációt, a cég adózott eredménye mínuszba fordult. Összesen 13,1 milliárd forint veszteséget halmozott fel. Ez az előző évhez képest bő 18 milliárdos csökkenés. A Penny sem termelt nyereséget, adózott eredménye mínusz 155 millió forint lett. Holott 2021-ben majdnem 4,4 milliárd forint nyereséget hozott. Az Aldi adózott eredménye ugyan nem csúszott mínuszba, de csökkent: 8,5 milliárdról 5,97 milliárd forintra.

FMCG -02

Bár az élelmiszer-kiskereskedők bevétele jelentősen nőtt az elmúlt évben, a nyereség azonban több vállalat esetében is csökkent. Fotó: Shutterstock

A listán szereplő cégek forgalma egyébként valamivel több mint 6900 milliárd forint. Az idei lista több céget tartalmaz, mint a tavalyi, így nem összehasonlítható a növekedés. Az első tíz forgalma (6560 milliárd forint) azonban mintegy ezressel több, mint a tavalyi első tízé.

Ez brutális növekedésnek tűnik – a téli kiskereskedelmi szezon egy hónapjának teljes árbevétele – ám a növekedés az előző évhez képest kevesebb, mint 20 százalék, vagyis bőven alatta marad a 2022-es élelmiszer inflációnak és alig valamivel több, mint az egész éves teljes inflációnak.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség sem hagyta szó nélkül a listát. A szervezet közleményében megjegyzi: az árbevétel nem egyenlő a nyereséggel. A növekvő árbevétel ellenére is lehet egy vállalkozás veszteséges. Ez a helyzet most a kiskereskedelemben, amit a legutóbbi mérlegbeszámolók is alátámasztanak – áll a közleményben. Ha az árbevételből levonjuk a költségeket, így például az áru beszerzési költségét és a működési költségeket, akkor derül ki, hogy a kiskereskedő nyereséges volt-e. Az éves beszámolók szerint a kiskereskedők többsége a növekvő költségek miatt vagy veszteséges lett, vagy nyereségessége jelentősen csökkent.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI)

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink