Nem minden multi vonult ki Oroszországból

Hírek vg.hu
A háború ellenére számos multinacionális vállalat van jelen még ma is a Oroszországban. Míg egyes cégek kényszerből, mások a busás profit reményében maradtak a háborús agresszor ország piacán.

Az utóbbi időben kipécézett OTP Bank mellett számos más nyugati nagyvállalat sem tud szabadulni az orosz piacról, az amerikai Yale Egyetem felmérése szerint vannak olyanok, amelyek tevékenységüket visszafogva meglapulnak, mások kivárásra játszanak, de olyanok is akadnak, akik még erősítik is jelenlétüket – adta hírül a Világgazdaság. A lap az AP hírügynökségre hivatkozva azt írta, 151 multi a tevékenységét visszafogva „meglapul”, 175 időnyerésre játszik, 230 pedig a helyzetet kihasználva még fokozza is jelenlétét. Az utóbbi kategóriába főként a kínai vállalatok tartoznak, de török példa is akad rá.

Oroszorszag cégek 02

Nem kell szomorkodniuk a divatmárkákat kedvelő orosz vásárlóknak. Fotó: Yuri KADOBNOV / AFP

Az orosz piacon maradt cégek közül elsőként a kanadai-amerikai Restaurant Brands International (RBI) tulajdonában álló Burger Kinget említik. A hírügynökség az étteremlánc a franchise-megállapodás rendelkezései miatt nem tudják a helyi üzemeltetőt bezárásra kényszeríteni. Vígan vehetik az oroszok a népszerű Aperol likőrt gyártó olasz Campari Group italait is, a cég ugyan leállította reklámjait, ám az üzletet csak annyira fogja vissza magát, hogy azért kitermelje 118 oroszországi munkatársa fizetését. Szintén megtartotta volgográdi gyárában többségi részesedését a traktorokhoz gumiabroncsokat gyártó amerikai Titan International is.

Nem kell szomorkodniuk az olasz divat moszkvai híveinek sem, hiszen az ironikus nevű Evropejszki Mallban kedvükre válogathatnak a Benetton és Calzedonia ruhái és alsóneműi között. A babatermékeket árusító Mother Care elnevezése ugyan Mother Bearre változott az Evropejszki Mallban, de ez nem zavarja a választékhoz hozzájutó fogyasztókat, mint ahogy az sem, hogy a spanyol Zara divatcikkeit most egy orosz vállalattól, jelesül a Maagtól vehetik meg.

Oroszorszag cégek 03

Némely multinacionális vállalatok kényszerből, míg mások a profit miatt maradtak az orosz piacon. Fotó: Sefa Karacan / AFP

A kivonulás nehézségeiről beszélt az AP-nek Tanja Fredricsen, a dán Carlsberg sörgyár kommunikációs vezetője is, kiemelve, hogy olyannyira integrálódott az orosz üzletág a cégcsoportba, hogy tavaly március óta 15 millió dolláros befektetéssel próbálják szétválasztani a szálakat, de állítólag már közel a folyamat vége. A Metro német nagykereskedelmi áruházlánc, amely egyébként elítélte a háborús agressziót, mintegy 10 ezer helyi alkalmazottjáért viselt felelősségével indokolja maradását, persze az sem elhanyagolható szempont, hogy 2022-ben 29 milliárd eurós éves bevétele 10 százalékát az orosz piacon termelte ki.

Az alapvető egészségügyi és mezőgazdasági termékek – mint például a rák-, szív- és érrendszeri kezelések, a terhes nőknek és gyermekeknek szánt egészségügyi termékek, valamint az élelmiszer-termesztéshez szükséges vetőmagok – visszatartása csak megsokszorozná a háború áldozatainak a számát – áll a vállalat közleményében.

A kivonulás tehát nem is olyan könnyű, a vállalatok egy része gyakorlatilag elveszett az amerikai, európai és orosz szankciók Bermuda-háromszögében – mondja Michael Harms, a német vállalatokat képviselő keleti üzleti szövetség vezetője.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Yuri KADOBNOV / AFP)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink