Mind a három nagy hazai sörgyártó pénzügyi mutatói estek a koronavírus-járvány következtében, hiszen a kiskereskedelmi forgalom élénkülése csak részben kompenzálta a vendéglátóhelyi sörértékesítés kiesését – írta a VG.hu.
A Heineken Hungária Zrt. árbevétele az előző évi 63,96 milliárd forintról 58,46 milliárdra csökkent tavaly, miközben a 4,03 milliárd forintos profitból 1,55 milliárd maradt.
A Dreher Sörgyárak Zrt. forgalma 60,7 milliárd forintról 57,67 milliárdra esett, míg a 2019-es 3,41 milliárd forint nyereség szinte teljes egészében eltűnt, tavaly már csak 84 millió forint szerepelt ezen a soron.
A Borsodi Sörgyár Kft.-t is megtépázta a pandémia: a 44,6 milliárd forintos bevétel 40,57 milliárdosra karcsúsodott, az adózott eredményt tekintve pedig a csaknem 400 milliós pluszból kétmilliárd feletti mínusz lett.
Mindezt már a Magyar Sörgyártók Szövetsége éves jelentése sejtette: a 6,177 millió hektoliteres teljes értékesítés éves alapon 7,5 százalékos mérséklődést tükröz.
A szövetségnek a három nagy gyártón kívül a Carlsberg Hungary Kft. is a tagja, továbbá adatszolgáltatással a Pécsi Sörfőzde is hozzájárult a statisztikához. A belföldi eladás 9 százalékkal esett, és 5,657 millió hektolitert tett ki, az export viszont 12 százalékkal nőtt, az 521 ezer hektoliteres mennyiség a hazai termelés 9,7 százalékának felelt meg. Eközben a hordós sör forgalma tavaly az előző évi mennyiségnek csaknem a felére zsugorodott, az eladott 297 ezer liter a hazai iparági összforgalom mindössze 4,8 százaléka.
A koronavírus hatásaként a Dreher a készletszintet megemelte, ugyanakkor az alapanyag-ellátás megfelelő volt, a korlátozások a logisztikában nem okoztak fennakadást. A társaság követeléseinek, kintlévőségeinek mértéke a várakozások szerint alakult, az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-üzletágra azonban drasztikus hatással voltak a korlátozó intézkedések.
Ezzel összefüggésben az operatív cash flow 2,8 milliárd forinttal csökkent, de ebben megjelenik a 2,55 milliárdos tulajdonosi pótbefizetés visszafizetése is.
A vállalat mindent megtett annak érdekében, hogy a működést folyamatosan fenntartsa, partnereit, fogyasztóit kiszolgálja. Az egészségügyi kockázat csökkentése érdekében minimalizálta az irodában dolgozók számát, a gyári munkásokat pedig megfelelő védőfelszereléssel látta el.
A fenntarthatóságra helyezte a hangsúlyt a múlt évben a Heineken Hungária, amely a beszámolója szerint a hulladékok és a melléktermékek 99,15 százalékát újrahasznosította, például a hulladék élesztőt és a sörtörkölyt takarmányként értékesítette. Emellett jelentős fejlesztéseket hajtott végre a soproni sörgyár hűtő-, sűrítettlevegő- és vízkezelő rendszerében, ezáltal számos nagy fogyasztású elektromotort cserélt a legmodernebb frekvenciaszabályozott egységekre.
Idei kitekintésében a HoReCa-szektor újranyitásával már 3 százalékos piaci növekedésre számít, amelynek várakozásai szerint kedvező hatása lehet az árbevételre. A társaságnál ugyanakkor folytatják a költségcsökkentési lehetőségek keresését, hogy ezzel is tompítsák a Covid-válság pénzügyi eredményre gyakorolt hatását.
Beszámolója szerint a Borsodi pénzügyi helyzete az erős piaci verseny és a pandémia okozta visszaesés ellenére stabil.
A bőcsiek indoklása szerint a visszaesést főként az elmaradó HoReCa-forgalom okozta. Ebből kifolyólag a tervek között szerepel a vendéglátóipari tevékenység hatékonyságának javítása, és a partnerek újraindításának támogatása. A sörgyár tavaly növelte termelőberendezései kapacitását, egyúttal átalakította, korszerűsítette meglévő gépparkját, és bővítette logisztikai tevékenységét.
(Borítókép: Sört csapolnak a csepeli Rizmajer Sörfőzdében a Nyitott Főzdék Napján 2020. október 10. (MTI/Illyés Tibor)