A Škoda Auto üzemi eredménye az első három hónapjában mintegy negyedével, 337 millió euróra (8,3 milliárd koronára) esett vissza az előző év azonos időszakában regisztrált 448 millió euróról, írja a prágai közszolgálati rádió portálja a Volkswagen Csoport friss jelentésére hivatkozva. Megjegyzi: az eredményeket negatívan befolyásolta az ukrajnai háború.
Az első negyedévben a Škoda Auto 186 170 autót adott át vásárlóinak, ami negyedével kevesebb, mint egy évvel ezelőtt.
A negyedéves árbevétel azonban kismértékben 5,10 milliárd koronára (207 millió euróra) nőtt az egy évvel ezelőtti 5,05 milliárd euróról.
Az autógyártók régóta küszködnek alkatrészhiánnyal, ami a Škoda Auto gyártási tevékenységét is megzavarta. A helyzetet tovább bonyolította az ukrajnai háború, ami termeléskiesést okozott a Škoda Auto ukrán kábelköteg-szállítójánál.
A szlovákiai autógyártók is jelezték a pozsonyi jegybanknál folytatott megbeszélésen, hogy az ukrajnai orosz invázió komoly problémát okoz a kábelellátásban.
Bizonyos értelemben még a chiphiánynál is súlyosabb problémáról van szó
– idézi a pozsonyi Új Szó Michal Horváthot, a Szlovák Nemzeti Bank (NBS) vezető közgazdászát.
Azt egyelőre nem tudni, hogyan fogják orvosolni a közeljövőben az alkatrészhiányt, illetve azt sem, milyen mértékben gyakorol további befolyást az ukrajnai orosz invázió az autóipar helyzete romlásához.
A Škoda Auto három gyártóüzemet üzemeltet Csehországban, de gyárt Szlovákiában, Kínában és Indiában is, többnyire csoportos együttműködések révén. Helyi partnerekkel együttműködve Ukrajnában és Kazahsztánban is. Több mint száz piacon működik.
Március elején a Škoda Auto bejelentette, hogy az ukrajnai orosz invázió miatt felfüggeszti a termelést oroszországi kalugai és nyizsnyijnovgorodi gyáraiban, és leállítja az autók exportját Oroszországba. Tavaly Oroszország volt számára a második legnagyobb piac.
Az cseh rádió emlékeztet: a Volkswagen Csoport 8,3 milliárd eurós üzemi eredménnyel zárta az első negyedévet, ami 73 százalékos bővülést jelent. A konszern 1,898 millió autót értékesített, 22 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. Az árbevétel azonban 0,6 százalékkal 62,74 milliárd euróra nőtt.
(Borítókép: Shutterstock)