Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter részt vett a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genfben, Belgiumban. A tárcavezető kiemelte: az Európai Unió (EU) versenyképességének javítása kritikus fontosságú, és lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, amelyek tetemes költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására, miközben Európa visszatér az új gazdasági kormányzás keretén belül a maastrichti, szigorú költségvetési politikához – írta a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye alapján a Világgazdaság.
A közleményben kiemelték: az igen korlátozott költségvetési források mellett az átálláshoz szükséges más forrásokat is bevonni.
A jövőben fontos szerepük lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképességi finanszírozásban. A miniszter új iparpolitikai és állami támogatási megközelítést javasolt az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett. Ágazati megközelítést kell alkalmazni, akár konkrét termékeket kell támogatni annak érdekében, hogy megfelelően célzottan, és ezáltal hatékonyan költsük el.
Ennek keretében a tárcavezető javaslatot tett egy új közös, uniós programra, amely az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói, mind pedig gyártói oldalról. A jelenlegi geopolitikai helyzetben az EU és a belső piac intézménye a versenyképességét meghatározó teszt előtt áll. Mivel az új, technológiavezérelt iparágakban Európa nem tölt be vezető szerepet, ezért elsődleges érdek az összekapcsolódás és az EU-n belüli blokkosodás elkerülése. A globális versenyben a keleti és nyugati tőkének találkoznia kell, ami nem függőséget jelent, hanem kapcsolódást.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: MTI/Mónus Márton