Európai szintű elektromosautó-vásárlás ösztönző támogatást kell indítani, ezért Magyarország EU-s szintű EV-támogató program kezdeményezését indítványozza – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) gazdasági konferenciáján, a 24. Pénzügyi Csúcstalálkozón.
A tárcavezető hangsúlyozta: a támogatásnak termék-szintig kellene lemennie, mivel az általános támogatások kora lejárt. Az EV-gyártás elsősorban Kínában tört előre az elmúlt években, de az EU, és az Egyesült Államok is igyekszik felzárkózni a versenyben. A kínai újautó-értékesítés 30 százaléka már elektromos hajtású járműveket érint, míg az EU-ban ez 21, Amerikában pedig mindössze 9 százalék.
Nagy Márton rámutatott: az állami támogatások szerepe nagyon jelentős, mivel a technológia új, ezért nagyon drága. A beruházási igény jelentős, a megtérülés pedig csak későbbre várható. Az állami támogatások a beruházások 10 százalékát teszi ki globálisan, évi 30-40 milliárd dollárra rúgnak, ennek közel fele egymagában Kína.
Az amerikai feldolgozóipar felzárkózása ezen a téren drasztikus, az EU viszont a sor végén kullog, a fő hátráltató tényező a kontinensen azonban a koordináció hiánya, nem más – emelte ki.
A kínai EV-k versenyelőnye elsősorban az árhatékonyságban rejlik, ezek az autók ugyanis még állami támogatások nélkül is olcsóbbak, mint az európai vagy az amerikai versenytársaiké. Az európai piacon azonban jelentős a márkahűség, jórészt ez tartja életben még a nagy hagyományos autógyártókat is.
Nagy Márton kiemelte: a kínai autómárkák világszerte egyre nagyobb szeletet hasítanak maguknak a piacból, a BYD részesedése 20 százalék felett, míg a Tesláé mindössze 12 százalék környékén jár.
A hagyományos európai autóiparban túlkapacitás alakult ki mára, ezért is alacsonyak a kihasználtsági mutatók, és ezért válnak egyre rendszeresebbé a létszámleépítések is – mutatott rá.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság