Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy a kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás. Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem.
A miniszter arra reagált, hogy ma az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a teljesen elektromos autókra vonatkozó intézkedés-tervezetet, amely jelentős büntetővámokat vetne ki a Kínában gyártott elektromos járművekre. A tervezet a jelenlegi 10 százalékos, már meglévő vámokra további 17,4-38,1 százalék közötti büntetőterhet róna ki.
A kivetni tervezett büntetővámok nem egységesek, hanem gyártónként eltérő mértékűek.
A miniszter szerint ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. Az ilyen differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer szinte példa nélküli a történelemben.
A büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és technológiai vállalatot tömörítő, Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja.
Ezt a héten lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság