Nem számít újdonságnak, hogy az elmúlt évtizedek gazdasági krízisei alatt a barkács piac jól teljesít. Most a Praktiker számolt be remek adatokról, majdnem 10 milliárd forinttal nagyobb forgalmat produkált 2020-ban, mint a 2019-es üzleti évben. A barkácspiac kimagasló teljesítésének két oka van krízis időszakban. Az egyik és legfontosabb, hogy ilyen időszakokban a háztartások hajlamosak bezárkózni, kevesebb közösségi életet élnek, kevesebbet megy (mindenki saját vérmérséklete szerinti) luxuskiadásokra, mindemellett igyekeznek a saját életterüket, lakókörnyezetüket modernizálni, felújítani.
Ez a mostani egészségügyi krízisben hatványozottan volt igaz, de hasonló folyamat volt megfigyelhető 2008-ban is.
A másik fontos szempont, hogy a gazdasági krízisekben a kormányzatok előszeretettel nyúlnak az ingatlan fejlesztések, lakástámogatások rendszeréhez, hogy simítsák az úgynevezett dekonnyunkturális időszakot, szó szerint készpénzt pumpálva piacba. Az otthontámogatások egy része pedig a felújításokra mennek el, ebből fakadóan pedig a barkácsáruházaknál kötnek ki.
A tavalyi üzleti év emlékezetes marad az egész világot megrendítő járvány miatt – mondta Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója.
„Eleinte csak a távol-keleti import áruk kapcsán merültek fel megoldandó logisztikai feladatok a Praktiker életében, aztán Európába is begyűrűzött a koronavírus járvány, ami minden szempontból hatással volt a működésünkre és a vásárlói szokásokra is. A járvány kirobbanásakor egyértelműen megugrott a fertőtlenítéssel, személyes higiéniával és a takarítással kapcsolatos termékek iránti kereslet. A festékkategóriában is kimagasló értékesítési adatokat értünk el 2020-ban, a lakosság széles körben kezdett lakásfelújításba a bezártság heteiben, emellett aki csak tehette, a kertekben töltötte a pandémiás heteket, ezért a kerttel kapcsolatos termékek iránt is megugrott a kereslet. Így például a zöldhulladék gyűjtésére alkalmas zsákok, az ültetéssel kapcsolatos termékkörök árucikkei (virágok, kerti szerszámok, virágföldek, balkonládák, virágkaspók, marhatrágyák és tápoldatok) is nagyon jól fogytak. A kertben azonban nem csak dolgoztak az emberek, hanem szabadidős tevékenységet is végeztek. A grill eszközök és faszén iránti kereslet például kimagaslónak bizonyult, de a napozóágyak forgalma is megduplázódott tavaly” – tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Az éves forgalom szempontjából az első 5 helyen továbbra is hagyományos barkácspiaci termékek szerepelnek, úgymint padlólapok, csemperagasztó, száraz beton, de igen előkelő helyet foglal el a fehér falfesték is.
Az egyre növekvő vásárlói igények miatt a Praktiker 2020-ban a pécsi, Budapesten a Bécsi úti és a Váci úti áruházát újította fel,
idén pedig a budapesti Mester utcai, a miskolci és szombathelyi áruházak modernizálására kerül sor több százmillió forint összegben.
A barkácsáruházról
76,23 milliárd forintos nettó árbevételt ért el a magyar tulajdonban lévő Praktiker a tavalyi üzleti évben a 2019-es 67,88 milliárd forinthoz képest. A Praktiker 20 áruházat és egy webshopot működtet idehaza, utóbbi már a kasszán átmenő forgalom csaknem 10 százalékát adja. 2020-ban a 14-ik legnagyobb forgalmú webáruház lett a GKI frissen kiadott listája alapján. A Praktiker áruházak összterülete mintegy 130 ezer négyzetméter, a vállalat közel 1700 embernek ad munkát. A Praktiker piaci részesedése mintegy 32-33 százalék Magyarországon, a barkácslánc 340 beszállítóval dolgozik, ebből a magyar cégek aránya már 85 százalék.
(Borítókép: MTI/EPA)