Szabó István, a Budapest Airport utasszolgálati igazgatója egy turisztikai szakembereknek rendezett eseményen beszélt arról, milyen lépéseket tett a repülőtér a visszatérő forgalom megfelelő kezelése érdekében, illetve mennyire érinti a munkaerőhiány a légiforgalmi iparágat – írta meg a turizmus.com.
Rövidre vágva:
Az ágazat hatalmas munkaerőhiánnyal küzd, ami több európai reptéren okozott már problémát, a múlt hétvégén például Dublinban több mint ezer ember késte le a járatát, vagy el sem tudott utazni, az elégtelen számú biztonsági személyzet miatt.
Budapesten idén a járvány előtti, 2019-es utasforgalom 75-80 százalékával számolnak.
Ferihegyen az elmúlt időszakban a maximum várakozási idő az utasbiztonsági ellenőrzés előtt 10 perc volt, és az a céljuk, hogy ezt továbbra is tartsák, bár a nyári csúcsidőszakban előfordulhat 15-20 perces várakozás is, ami még mindig a nemzetközi sztenderdek alatt van.
A biztonsági területen a munkaerőhelyzet azért jobb a budapesti repülőtéren több európai repülőtérhez képest, mert ott gyakorlatilag ezt a folyamatot kiszervezték, és ezek a cégek a Covid alatti leépítéseket nem tudták megfelelő időben pótolni. Itthon a Budapest Airport csoport alkalmazásában áll az üzemeltető személyzet, akiknek nagy részét a járvány alatt feladatátcsoportosítással meg tudták tartani, tekintettel arra, hogy a biztonsági személyzet pótlása a hosszú betanulási időszak miatt jóval nehezebb.
A földi kiszolgálást (utasfelvétel, poggyászrakodás stb.) nyújtó három céggel pedig úgynevezett szolgáltatási szint megállapodásokat kötöttek, amelyben vállalták bizonyos minőségi követelmények betartását.
A Budapest Airport még 2018-ban felállított egy információs csapatot, amely jelenleg 60 fős, ők egyfajta mozgó információs pontként segítik az induló utasok irányítását. Az utazási irodások által hiányolt fix információs pontok felállítása is folyamatban van, hogy nyárra, illetve a charterszezon indulására már működjenek.
A földi kiszolgálás gyorsítására mindkét terminálon önkiszolgáló poggyászfeladási pontokat telepítettek, amelyekhez eddig már a Wizz Air, a Norwagien és az Air France-KLM csatlakozott. A Wizz Air-járatok poggyászának 30 százalékát is ezeken az automata pontokon kezelik. Újdonság, hogy – egyelőre próbaüzemben – egy önkiszolgáló check-in pontot nyitottak tegnap a Kálvin tér 4. alatt, célzottan a 100E reptéri járat megállójához közel, ahol nemcsak a reptéri becsekkolás intézhető el, hanem a poggyászcímke kinyomtatása is.
Egy hasonló belvárosi önkiszolgáló check-in pontot terveznek a Deák térre. Jövő nyárra szeretnék elérni, hogy az utas ott is hagyhassa ezeken a pontokon a bőröndjét, s innen a poggyász repülőtérre történő eljuttatásáról és a feladásról már a repülőtér üzemeltetője gondoskodjon.
A csoportokat fogadó utaztatók számára kedvező, hogy létrehoztak egy online felületet, ahol a buszok slotot (résidőt) tudnak foglalni az érkező utasok felvételének idejére, ezt megelőzően pedig a kijelölt pufferzónában várakozhatnak.
A Ryanairral utazók figyelmébe ajánlotta az igazgató, hogy a fapados társaság utasai mindkét terminálon be tudnak csekkolni.
Szintén a 2B terminál leterheltségének csökkentését szolgálja, hogy a 100E buszjárattal érkező utasok számára közvetlenül a megállónál megnyitottak egy ajtót a két terminál között, így akiknek nincs feladandó poggyászuk, az A terminálon is átmehetnek a biztonsági ellenőrzésen.
Borítókép: Budapest Airport