Azt talán csak a messziről jött embernek újdonság, hogy a nők ugyanabban a pozícióban ugyanannyi munkával kevesebb bérrel kell beérjék, mint férfi társaik. S hogy ez jól van-e így? Nem, nincs jól.
A Központi Statisztikai Hivatal 2015-ös adatai szerint átlagosan 13 százalékkal keresnek kevesebbet a hölgyek Magyarországon, az egyik legnagyobb kérdés pedig az, hogy ezt az egyébként nemzetközi szinten is jelen lévő problémát hogyan lehetne megoldani. E témában a napokban el is indult egy érdekes társadalmi kísérlet, ugyanis a MagNet Bank gondolt egyet s létrehozta a fairfizu.hu című weboldalt, ahol a látogatók kalkulációkat végezhetnek arról, hogy a nemiségük miatt hogyan alakulna a fizetésük.
A kezdeményezők szerint, amíg a fizetés kérdésköre tabunak számít Magyarországon, addig a diszkrimináció e formájával is nehéz felvenni a harcot. A társadalmi párbeszéd beindítását az egyéni érintettségek bemutatásával szeretnék elindítani, ennek eszköze az életre hívott webportál is.
Úgy tűnik, hogy a pénzintézet igyekszik a jó gyakorlatokkal példát mutatni, hiszen – demonstrálva, hogy nem tesznek különbséget a fizetések között a nemi hovatartozás okán – a teljes bértáblájukat feltöltötték egy adatbázisba többek között abban bízva, hogy a kampány hatására egyre több cég és vállalkozás válik elkötelezetté abban, hogy korrekten és a teljesítmény alapján állapítsa meg a hölgyek fizetését. Egyébként a kampány és maga a weboldal nem csak és kizárólag a nőket célozza, hiszen egy korrekt és átlátható módon működő társadalom mindenki érdeke. Tehát jó lenne, ha egy picit mindenki elgondolkodna.
Ugyanakkor a kezdeményezőknek van egy szinte már utópiába hajló jövőképe is, mivel abban bíznak, ha a nők tudatára ébrednek annak, hogy egy adott munkakör vagy pozíció milyen átlagfizetést kell magával hozzon, akkor tudatosabban és magabiztosabban készülnek az állásinterjúkra. De – és ez is fontos – bátrabban mernek majd beleállni a bérkorrekciós tárgyalásokba is a vezetőikkel, munkaadóikkal szemben. Bónusz remény: idővel megváltozik majd a foglalkoztatók hozzáállása is.
Hát ettől nem fog. A hölgyek pontosan tudják, hogy mitől döglik a légy, melyik poziért mennyi fizetés jár, ez piaci alapon nagyrészt jól körüljárható. Meg az is igaz, hogy Magyarországon két idegen találkozása után öt perccel X biztos megkérdezi Y-tól, hogy mennyit keres. Így, in medias res.
A nők rosszabb bérpozíciója nem “tudás” kérdése leginkább, hanem a rossz és régóta húzódó társadalmi berögződéseké, ami szerint “ő kevesebbet ér”. E gondolat húzódik meg nem csak a bérek, hanem az üvegplafon jelenség, de a családon belüli erőszak vagy éppen az “asszonynak a konyhában a helye” veretes kijelentés mögött is.
Szóval – noha tényleg tök jó lenne – egy kampány és a “remény” nem elég egy ilyen probléma megoldásához. Persze a szirénát bömböltetni kell, az nem kérdés.
Sokkal inkább az edukáció, a szemléletformálás jelenthet megoldást, főleg amiatt, mert betokosodott beidegződéseket bizonyos életkor felett már nem lehet megváltoztatni, de a személyiség egyéb részeit is “meg kellene masszírozni”.
Nincs mese: a fiatalokban a remény, ahogy az legtöbbször lenni szokott.