A valamikori Magyar Királyság egyetlen kikötővárosa, Fiume (Rijeka) a XIX. század második felében élte fénykorát. Baross Gábor közmunka- és közlekedésügyi miniszter kezdeményezésére kikötő, hullámtörő és rakpartok épültek, ezzel egyidejűleg az ipar és a kereskedelem óriási lendületet vett az akkori soknemzetiségű (főként olasz, horvát, magyar lakosságú) adriai városban. Vasminiszterünket sokan ma is a modern Fiume atyjának tartják, nevét szinte halála óta őrzi a kikötő (ma a partszakasz egy része), de van domborműve és emléktáblája is a belvárosi Transadria Palotán.
Ezt a helyi magyar kultúrkör és a csepeli önkormányzat állította, s megemlíti azt is, hogy Baross Gábor Rijeka díszpolgára.
A Porto Baross projekt révén a partszakaszon helyet kap Horvátország legnagyobb, 260 szuperjacht befogadására alkalmas kikötője, amelyet az állam harminc évre koncesszióba adott az ACI-Gitone konzorciumnak. Az első kapavágást várhatóan az év végén ejtik meg, az építkezés a tervek szerint két esztendőt vesz igénybe, az első turistákat pedig a 2024-es szezonban tervezik fogadni.
Öthorgonyos kikötő
Az ACI jelenleg 22 kikötőt üzemeltet, lefedve az adriai ország partszakaszának jelentős részét. Évente átlagosan 400 ezer hajóst, főként vitorlázókat és jachton érkezőket fogadnak. E létesítmények rendszerint magas szintű nemzetközi besorolásúak, 4 vagy 5 horgonyos minősítésűek, ami az általuk nyújtott szolgáltatások színvonalát mutatja. Persze az új Porto Baross is öthorgonyos lesz, de minden eddiginél grandiózusabb, és felkerül a világ szuperjachtkikötőinek a térképére.
Az új fiumei dokkokat nem feltétlenül az eddigi vitorlázók, jachtos turisták igényei, hanem a „nagyobb halakéi” szerint alakítják ki, szolgáltatásaikat kifejezetten hozzájuk igazítják. Ebben nagy szerep jut majd a társbefektetőnek, a hatalmas luxusjachtokat is gyártó német Lürssennek, hiszen a cégnek nagyon gazdag ügyfelei vannak, s ők további multimilliomosokat csábíthatnak majd Fiuméba. A Porto Baross egyúttal Lürssen-bázis is lesz, ahol a világ minden tájáról érkező ügyfelek szakmai tanácsadásban részesülhetnek.
A város organikus része
A fiumei projekt értéke 363,3 millió kuna (17,4 milliárd forint), ezt a befektető teljes egészében saját forrásból fedezi.
Az összegből átrendezik a partszakaszt, kiépítik az infrastruktúrát, felállítanak egy üzemanyagtöltő állomást, egy a hajók kiemeléséhez és vízre bocsátásához szükséges emelőrendszert és egy szerelőcsarnokot, felhúznak egy irodaházat, kereskedelmi központot létesítenek.
A város önkormányzatának is elnyerte a tetszését a projekt, a tervezők és a befektetők ugyanis nem akarják kerítéssel elzárni a luxuskikötőt, hanem a lakosság és a turisták rendelkezésére bocsátják a szuvenírboltokkal, kávéházakkal, bárokkal, éttermekkel szegélyezett sétálóutcákat, így a település organikus részévé és munkaadójává is válik az ACI Baross. A tervezőknek arra is figyelniük kellett, hogy a partszakasz a horvát kulturális örökség része, ezért megőrzik patinás arculatát, hangulatát. Arról egyelőre nincs szó, hogy mennyibe fog kerülni a horgonyzás Fiume leendő luxuskikötőjében, ám a Lürssen klienseiből ítélve valószínűleg borsos tarifák lesznek.
A cikk a Figyelő július 22-iki számában került publikálásra.