Bár a piacvezető francia LVMH és a Gucci-tulajdonos szintén francia Kering totálisan sokkolták a piacokat második negyedéves brutális nyereségcsökkenésük hírével, amit főként a tehetős kínaiak spórolásával magyaráztak, azért nem ilyen egyértelmű a helyzet a globális divatiparban, hiszen nem minden márka forgalma, illetve profitja esett vissza az áprilistól június végéig tartó időszakban sem.
A kínai piac betett a divatóriásoknak
Való igaz, hogy a kínai piacon szabad szemmel is láthatóvá vált egy mentalitásbeli fordulat, nevezetesen a nagy falat is átlépte az a nyugati világban már korábban megjelent új trend, hogy a fogyasztók már nem annyira termékekre, mint inkább élményekre költenek, amit az utóbbi időszakban a gazdasági nehézségek miatt még növekvő spórolási hajlandósággal is megspékelnek.
Az LVMH második negyedéves profitja vissza is esett 14 százalékkal, 7,27 milliárd euróra, míg a forgalma világszerte 1 százalékkal, a Kínát is – de Japánt nem – magában foglaló ázsiai régióban pedig 14 százalékkal zsugorodott. Az utóbbi nagy térségben még csak 6 százalékos volt a csökkenés az első negyedévben.
A párizsi cég nincs egyedül kínai problémáival, mivel számos versenytársa is hasonló lassulást tapasztal az országban. A BBC szerint a gazdasági nehézségek és a trendforduló hatása mellett a pekingi kormány is cenzúrázza a luxuscikkeket bemutató influenszerek közösségimédia-fiókjait.
Egymás után sokkolták a piacot a tuti márkák
Az egyik hasonló cipőben járó szektortárs
- a brit Burberry, amelynek árbevétele 20 százalékkal csappant meg Kínában,
- de a svájci Swatch óragyártó cég,
- a Cartier-órákról ismert ugyancsak svájci Richemont,
- a német Hugo Boss,
- és a – nem Kínában, hanem világszerte! – 20 százalékos forgalomcsökkenést elszenvedő Gucci tulajdonosaként ismert francia Kering
- sem teheti ki az ablakba második negyedéves eredményeit. Küszködött azonban Kínában a L’Oreál is.
Kivétel is akadt viszont a negatív trend alól, ilyen cég volt például a francia Hermes, amelynek 7 százalékkal, 4,5 milliárd dollárra nőtt a forgalma a Kína által dominált ázsiai régióban az első fél évben. Noha ők is érzékelték a kínai fogyasztók takarékosabbá válását, nagyon minimális apadással megúszták, alapvetően stabil maradt a forgalmuk. Az elemzők úgy véli, az Hermeshez hasonló ultra luxus márkák immunisabbak lehetnek a tömegeket sújtó piaci kilengésekkel szemben.
Az igazi sztár a Miu Miu volt
A globális divat legnagyobb sztárja ugyanakkor a spanyol Pradához tartozó Miu Miu márka volt, amelynek 2024 első felében 93 százalékkal, 573 millió dollárra ugrott meg a forgalma, és az Ázsia-Csendes-óceáni térségben, valamint Japánban is 12, illetve 55 százalékkal növekedett.
Az 1992-ben alapított vállalat kifejezetten a fiatalokra fókuszál, akik fogékonyabbak az influenszer- és a közösségimédia-hatásokra.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: JULIEN DE ROSA / AFP