Az idén minden tizedik Európában eladott autó már elektromos, vagy hibrid hajtású lesz, ami a háromszorosa a tavalyi aránynak – közölte a Transport & Environment (T&E) nevű zöld szervezet.
Az elemzés szerint a villanyautók piaci részesedése jövőre 15 százalékra emelkedhet, az európai gyártók egymással versenyezve igyekeznek csökkenteni a járművek károsanyag kibocsátását.
A jelenleg hatályos szabályozás szerint széndioxidból átlagosan 95 gramm lehet ennek felső értéke kilométerenként. A büntetés több milliárd euró is lehet. Az első félévben ez a ráta 122 grammról 111 grammra csökkent. A zöld szervezetek azonban kritizálják a szabályozást, mondván az 2030-ig nem szigorodik tovább.
A T&E kalkulációi szerint azonban vannak olyan gyártók, amelyek nem felelnek meg a flotta szintű szabályozásnak, így vagy a második félévben kell belehúzniuk – akciókkal például -, vagy más, az átlagot már teljesítő gyártóktól kell kvótát vásárolniuk.
A Volvo például nemrég jelentette be, hogy köszönhetően a hibrid autói iránti nagy keresletnek már teljesítette az idei kvótát és a “fölösleget” felkínálja versenytársainak.
A “lemaradók” között a legnagyobb európai gyártó, a Volkswagen, valamint a Hyundai és a Kia szerepel.
A késlekedés hátterében a pandémia által okozott keresletkiesés áll.
A Toyota – amely a Mazdával bútorozott össze – közölte, hogy a tradicionális hibridek jó eladásainak betudhatóan közel áll a cél teljesítéséhez. Az idei célt teljesítette már a BMW, a Renault, valamint közel van a célhoz annak japán partnere a Nissan is.
(Borítókép: 2020.09.17. Békéscsaba. Elektromos járművek bemutatója a Trefort iskolában (Fotó: Bencsik Ádám, Békés Megyei Hírlap))