Megfékezi a pénzügyi szolgáltatások drágulását a szerb jegybank

Hírek M. J.
Díjtételeik visszafogására kényszerítené a helyi pénzügyi szolgáltatókat a szerb jegybank.

A Szerb Nemzeti Bank (NBS) bejelentette: augusztus 11-től intézkedéseket foganatosít a kereskedelmi pénzintézetek újonnan alkalmazott díjtételeivel kapcsolatban, hogy a lakosság megőrizhesse életszínvonalát. A közlemény azután jelent meg, hogy ma az egyik ellenzéki párt, korábban egy fogyasztóvédelmi egyesület felszólította az NBS-t, korlátozza a banki díjak ellenőrizetlen növekedését, vessen ki adót az extraprofitra. A jegybank megerősítette, hogy egy ideje dolgozik a szabályozáson.

A legtöbb pénzintézetnél a hónap eleje óta a helytelenül beírt és blokkolt PIN-kód feloldásáért, számlavezetésért, mobilbankolásért, csekkfelvételért, az elvesztett kártya pótlásáért többet kell fizetni, mint korábban. A számlavezetés átlagosan mintegy 80 százalékkal drágult, de van bank, amelyik a havi kezelési költséget 150 százalékkal, vagy több mint a háromszorosára emelte, például 150 dinárról (500 forint) ötszázra (csaknem 1700 forintra). A kártyakiadás eddig ingyenes volt, most sürgősségi eljárás keretében 400 dinárba kerül, a kipostázása pedig 50-ről 800 dinárra drágult.

A Szabadság és Igazságosság Pártja (SSP) ellenzéki formáció szerint bankok az elmúlt két évben a díjak emeléséből 500 millió eurót kerestek. Tíz év alatt a teljes szektor alkalmazottainak a száma 20 százalékkal, azaz a hatezer fővel csökkent, a bankfiókok száma pedig egyharmaddal, és lerövidült az ügyfélfogadási idő, a kiszolgálás minősége romlott. „Miért fizetünk 200 dináros díjat, ha egy másik bank automatájából veszünk fel pénzt, vagy 600 dinárt havonta számlavezetésre? Nincs gazdasági logika ebben, hiszen a bankoknak olcsóbb így, mintha ugyanezen dolgokat egy banki alkalmazottal végeztetnénk el ” – idézi az szmsz.press a párt alelnökét.

A jegybank szerint fölösleges volt a különböző szervezetek felhívása, hiszen korábban is közölték, hogy intenzíven dolgoznak a szabályozáson, amit majd az igazgatótanács augusztus 11-i ülésén fogadnak el. Az NBS leszögezi, hogy a bankoktól az egészséges verseny elvein alapuló fenntartható és felelős üzletpolitika megvalósítását várja, amely magában foglalja a szolgáltatások javítását, valamint a betétesek és ügyfelek bázisának megőrzését, illetve növelését.

Fotó: Shutterstock