A Dow Jones Transportation Average (Dow Transport, DJTA) a világ legrégebben számolt tőzsdeindexe, amelyet Charles Dow, a Dow Jones & Company társalapítója alkotott meg 1884-ben. A kezdetekkor az index kosarában tizenegy vállalat szerepelt, közülük kilenc vasúttársaság. A kosár mára húsztagúvá bővült, a vasúttársaságok mellé bekerültek a légi és a tengeri szállítók, valamint logisztikai cégek. A DJTA mindig is fontos fokmérője volt az amerikai gazdaság állapotának, jó előre jelzője a várható fellendülésnek, illetve a gazdaság lanyhulásának.
Az idén a mutató túlteljesítette az összes fontos részvénypiaci indexet, az év eleje óta szinte folyamatosan emelkedik,
május 10-i értéke 30 százalékkal haladta meg a január elejit, jócskán túlszárnyalva ezzel az S&P 500-at, a Nasdaq Composite-ot, nem is beszélve az európai benchmarkokról.
Két számjegyű növekedés
Ahogy újraindult az amerikai gazdaság, az aktivitás egyre erősödött a légi, a közúti, a vasúti fuvarozásban, valamint a házhoz szállításban. A DJTA májusi csúcsa 135 százalékkal haladta meg a pandémia idején elért mélypontot.
A szállítási szektor szolgáltatásai iránti kereslet az árakat is felhajtotta, ami az érintett cégek részvényeinek tőzsdei árfolyamán is meglátszik.
A UPS 28, a FedEx 21 százalékkal drágult az év eleje óta. A közúti fuvarozásban érdekelt JB Hunt, a Landstar és a Ryder árfolyama egyharmadával emelkedett. A vasúttársaságoknál egy felvásárlási háború is segített az árfolyam-emelkedésben. A Kansas City Southernért folytatott felvásárlási verseny nyomán a cég részvényeinek árfolyama január óta 50 százalékkal ugrott meg. Az autókölcsönző Avis jegyzése az idén a duplájára nőtt, ezzel a Dow Transport legjobban teljesítő cége lett az idén. A vállalat árfolyama tavaly május óta 550 százalékkal drágult.
Autókölcsönzői dilemmák
Az erősödő kereslet jótékonyan hat az árfolyamokra, de a felhők azért még nem oszlottak el teljesen az autókölcsönzők feje felől.
A pandémia alatt bekövetkezett keresletcsökkenés miatt ugyanis arra kényszerültek, hogy a költségek csökkentése miatt a flottájuk nagy részét eladják. Ez lenyomta a használt autók árát, ami súlyos veszteségeket okozott a cégeknek. A fellendülés kezdetével így újra kell építeni a flottákat. A helyzetet tovább nehezíti az autópiacon (is) tapasztalható csiphiány, amely megakasztja a gépkocsigyárak ellátási láncait. Így drágulnak az új kocsik, ennek következtében a használtak is. A Manheim nevű autóaukciós vállalat kimutatásai szerint a használt gépjárművek nagykereskedelmi ára az előző év azonos időszakához képest 52 százalékkal emelkedett.
A cikk a Figyelő május 20-ai számában került publikálásra.
(Borítókép: Egy tartálykocsi hagyja el az üzemanyag-terminált Orlandóban, Floridában, 2021. május 9-én. (Paul Hennessy, Europress/AFP)