Az amerikai hálaadást követő pénteket szokták „fekete” jelzővel illetni. Kezdetben nem a kiskereskedelmi árvágásokat, hanem a fenti ünnep utáni hatalmas forgalmat és az amiatt bekövetkezett baleseteket értették alatta. Ezt a szóhasználatot vette át egy tengerentúli kereskedelmi lánc az akciói elnevezésére, amiből világméretű marketingfogás lett. Vannak időszakok, amikor felfut, tarol a Black Friday, s van, amikor alábbhagy az iránta való érdeklődés. (Pont, mint a karácsonyi kiskereskedelmi „őrület”: egyszer nagyobb, másszor kisebb.)
Vélhetőleg jelenleg a gyengébb ciklust éljük, ugyanis a korábbi erősödés után (tavaly például több héten át tartott a már egy ideje nem egynapos esemény) most kisebb lehet az aktivitás a fekete péntekes intervallumban. Egy felmérés szerint
hatezer forinttal kevesebbet szándékoznak költeni a magyar háztartások ezen akciós időszak alatt a korábbi átlag negyvenezernél.
És ez a kisebbik probléma. A nagyobbik az, hogy a lakosság fele egyáltalán nem tervez konkrét vásárlást ebben a periódusban.
Mindebből két következtetést lehet levonni: a fogyasztók a pandémia alatt kissé kiköltekeztek, vagy már nem hisznek a tavalyi hosszú, de vérszegényre sikeredett akcióknak, s decemberre tartogatják a nagybevásárlást, remélve, hogy akkor is lesznek leértékelések. Ez utóbbi akkor válik érvényessé, ha a kereskedők sem találják meg a számításukat a Black Friday időszakában – kisebb bevételt érnek el, vagy kevesebb fogy az árukészletből. Ekkor valóban alkalmazzák majd a gördülő árvágást, amely végigkíséri az utolsó hónapot.
A stratégia kialakítása rizikós, hiszen két ellentétes hatás jelenik meg az év végi fogyasztásban:
a vásárlást visszafogó inflációs szint, illetve a vásárlást ösztönző szja-visszatérítésekre és nyugdíj-kiegészítésekre vonatkozó kormányzati intézkedések. Utóbbiak csak jövőre várhatók, de biztosnak tűnő többletbevételt jelentenek a háztartásoknak, így azok bátrabban nyúlnak – már ennek terhére – mélyebben a pénztárcájukba. A két hatás erőssége azonban nem ismert – nem érzékelhető, merre billen majd a mérleg. Egyetlen támpontja van most a kereskedőnek a szezonbecsléshez, mégpedig az, hogy a Black Friday alatt kevesebbet akarnak költeni a vevők.
Ugyancsak jelzésértékű, hogy Nagy-Britanniában hetek óta akadozik az ellátás, mert nincs elég ember a szállítmányozásra.
Félő, hogy a kontinensen is megjelenik az ellátási láncokban a munkaerőhiány, s ez problémákhoz vezet. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy véli, a briteknél a brexit miatt alakult ki ez a helyzet. A kontinensen, így Magyarországon ilyennel senkinek sem kell számolnia; mindenhol árubőség lesz, az ellátás problémamentes marad. Az más kérdés, hogy világszinten tapasztalható egyes árucikkek gyártásának a döcögése, főként a csiphiány miatt, de ez elsősorban a járműipart érinti, az autó pedig jellemzően nem karácsonyi ajándék kategória. A nagy értékű elektronikai termékek (itt is lehetnek csipgondok) vásárlása pedig itthon viszonylag kis kört érint. Itt ugyan lehet egy-egy produktumból hiány, de a teljes kiskereskedelmi volument ez kevéssé befolyásolja.
Ennek ellenére a nemzetközi sajtó is élénken érdeklődik a karácsonyi fogyasztás várható alakulása iránt.
A napokban a CNBC közölt anyagot arról, hogy a kiskereskedelmi és a feldolgozóipari cégek pánikszerűen adnak pluszmegrendeléseket termékekre, alapanyagokra, tartva az ellátás akadozásától.
Ugyanis az a helyzet, hogy a világpiacon nagyon nehéz szállítási konténerhez jutni, a nagy beszállítói láncokat érintve komoly természeti katasztrófák (például áradások) történtek, és persze a koronavírus hatása is jelen van még. (Apró adalék a helyzethez: Vietnam nagy csipgyártó ország, a lakosság átoltottsága viszont rendkívül alacsony szintű.) A CNBC szerint a gazdaságok újraindulása az egekbe repítette a keresletet, ami egyrészt globálisan növekvő inflációval jár, másrészt az ellátás döcögésével, mert ha épp nem happolják el egymás elől a cégek az egyes raktárkészleteket, akkor a gazdaságok más szeletei képtelenek lépést tartani az igényekkel (lásd: ha nincs konténer, hiába van áru, nem lehet elszállítani a raktárból).
Ami a hazai novemberi és decemberi eladásokat illeti, a jelenlegi helyzetben borítékolható (lenne) a növekedés, ugyanis a tavalyi utolsó két hónap nagyon alacsony bázist mutat. Vámos György azonban óvatos. Mint mondja,
nem tudni, hogyan alakul a járványhelyzet. Egy esetleges újabb szigorítás nem tenne jót a piacnak.
Meglehetősen kevés nyilvános adat áll rendelkezésre annak kapcsán, hogy mely termékeket preferálják majd a karácsonyi szezon alatt. Az okostelefon-okosóra „őrület” lecsengőben van ugyan, de a szórakoztatóelektronikát, így a játékkonzolpiacot nagyban behatárolja a csiphiány, s a konkurenciaharc óriásira nőtt e szektorban, csökkentve az elérhető profitot. Persze a számítástechnika most is sláger lesz, ám a pandémia időszakában úgy felszerelték a háztartásokat „kütyükkel”, hogy már csak finomhangolásra kerülhet sor. Ebben a körben az 5G-technológia várhatóan tarol, de más növekedési pontok egyelőre nem látszódnak.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
(Borítókép: John MACDOUGALL, Europress/AFP)