Kormányzati körökből származó információink szerint a kormány döntött a hitelmoratórium feltételekkel történő meghosszabbításáról – írja a VG.
A rendszerben történő bennmaradást négy feltételhez kötik. Továbbra is kérhetik a moratóriumban való megmaradást a nyugdíjasok, a gyermeket nevelők és azok a magánszemélyek, akiknek az előző évhez képest csökkent a keresete, a bércsökkenés mértéke nem lesz meghatározva.
A vállalkozások esetében pedig azok kérhetik a hosszabbítást, akiknek az árbevétele 25 százalékkal esett az előző évhez képest.
Fontos változás a korábbiakhoz képest, hogy
a moratóriumban maradás nem lesz automatikus, ezt az igényt jelezni kell a bankok felé.
A moratóriumban való maradás igényét nemcsak személyesen, hanem online is be lehet jelenteni.
A lap információi szerint a hosszabbítás jövő év júliusig lesz érvényben.
Törlesztene ősztől a moratóriumban lévők nagy többsége – ez derült ki a CIB Bank második alkalommal, saját ügyfélkörében, több mint ötezer válaszadóval elvégzett online kutatásából.
A megfelelő jövedelemmel, törlesztési forrással bíró ügyfelek számára a moratóriumban való maradással elérhető előnyt hosszabb távon meghaladhatja annak kockázata, hogy feleslegesen nő meg a hitelük futamideje és a teljes visszafizetendő összeg – figyelmeztetett a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Az adósok ennek ellenére sem léptek.
A VG több magyarországi bankot is megkeresett azzal kapcsolatban, hogy az elmúlt időszakban milyen tapasztalataik voltak, hányan vannak még náluk moratórium alatt.
„A fizetési moratóriumban résztvevő ügyfeleink többsége kilépett a moratóriumból”
– ezt közölte az OTP Bank lappal. A pénzintézetnél június végén a lakossági hitelállomány 1,1 milliárd forintnyi része, a bruttó lakossági hitelek 39 százaléka volt moratóriumban.
Az OTP Bank egyetért az MNB számos sajtóközleményében szereplő figyelemfelhívással, hogy akinek lehetősége van, az lépjen ki a moratóriumból és folytassa hitelének törlesztését és csak az éljen a moratórium adta lehetőséggel, aki valóban rászorul – reagált a bank, amely az elmúlt időszakban nem tapasztalt nagyobb számú érdeklődést az ügyfelek részéről a moratóriummal kapcsolatban.
Az OTP Bank egyébként nagyon sokat bukik a moratóriummal, második negyedéves gyorsjelentésük szerint mínusz 5,6 milliárd forint volt a szeptember 30-ig történt hosszabbítás eredményhatása.
A CIB Banknál a lakossági hitelállomány 41 százaléka vesz részt a törlesztési moratóriumban
– írták válaszukban a VG-nek és azt is közölték, hogy átlagosan másfél év felhalmozódott kamattartozással nőtt a moratórium alatt lévő hitelek teljes visszafizetendő összege.
Lakossági hiteleknél nem tapasztaltunk különösebben nagy kilépési hullámot. Kapcsolattartóink folyamatosan egyeztetnek ügyfeleinkkel, egyedi helyzetüket mérlegelve, hogy meddig szükséges élniük a moratórium lehetőségével, és segítenek a kilépésben is.
Lakossági hitelek esetében a jelenleg moratóriumban lévő ügyfelek nagyon alacsony hányada szorul rá valóban a moratóriumra, a túlnyomó többségének továbbra is van akkora jövedelme, amellyel gond nélkül tudná törleszteni a hitelét – közölte a CIB, amely azt javasolja ügyfeleinek, hogy ha a pénzügyi helyzetük rendeződött, kezdjék meg a törlesztést, ha pedig pénzügyi nehézségeik vannak, minél előbb keressék fel a bankjukat, hogy együtt találjanak megfelelő megoldást.
Az Erste Bank lakossági hitelállományának – volumen alapján – 27 százaléka vett részt a törlesztési moratóriumban 2021. július 31-én, míg a vállalati hitelek esetében ez az arány 16 százalék volt. Ugyanakkor ezek a számok folyamatosan változnak a kilépések és az új hitelkihelyezések miatt – válaszolta lapunknak a pénzintézet sajtóosztálya.
„Az Erste Bank azt tanácsolja ügyfeleinek, gondolják végig, hogy a jelenlegi helyzetükben valós segítséget jelent-e számukra a moratórium, mivel a törlesztés felfüggesztésének hosszú távú negatív hatásai lehetnek a hitelre (nő a futamidő és a tartozás összege), és hitelképességre (a moratórium igénybevétele jelzés arról, hogy az ügyfél hitel-visszafizető képessége romlott). A bank tavaly létrehozta aloldalát, amelyen az ügyfelek megtalálnak minden, a hiteltörlesztési moratóriumhoz kapcsolódó praktikus információt, idén nyáron pedig tájékoztató kampányt indított: az online csatornák mellett levélben és telefonos megkeresésekben foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat az ügyfelek számára” – közölte az Erste.
(Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock)