Elképesztő mennyiségű autómodell közül választhat a kínai vásárló: a kínálatban jelenleg négyszáz körüli személyautó-modell kelleti magát a szalonokban. És ezek csak az új generációs modellek (NEV), azaz a tölthető hibridek, a tisztán elektromos autók, valamint az egyelőre csak mutatóban lévő üzemanyagcellás járművek.
A választék csak az idén újabb 110, döntően kínai modellel bővül, igaz, ennyien nyilván ki is hullanak rostán, mivel egy 2-3 éves modell már-már matuzsálemnek számít, a forgási-megújulási sebesség olyan nagy, amit szabad szemmel is fárasztó követni. Az egyes autók pedig már-már úgy hasonlítanak egymásra, hogy különbséget tenni közöttük jószerével csak a logójuk alapján lehet.
Kimeríthetetlen a kínai kínálat
A vásárlói érdeklődés fenntartása hihetetlen erőfeszítéseket követel a piacon lévő 241 autógyártótól, melyek ötöde kényszerből vagy saját döntéséből alacsony, ezerdarabos szériák gyártására állt rá, másik 17 százalékuk pedig évi tízezer darabot el nem érő eladással „büszkélkedhet”.
A Kínában kapható 400 villanyautó-típussal szemben a világ második legnagyobb autópiacán, az Egyesült Államokban mindössze ötven EV közül válogathatnak az elektromos átállást vállaló vásárlók. A Reutersnek nyilatkozó elemzők, beszállítók és cégvezetők szerint azonban a kínai túlkapacitás valós veszélyt jelent, egyszersmind az általa keltett gyilkos versenyben egyfajta erő is rejlik.
Kína legnagyobb elektromosautó-gyártói ugyanis kitalálták, hogyan lehet a járművek fejlesztési és piacra kerülési idejét lerövidíteni, azt három vagy több évről 18 hónapra csökkenteni.
Ezen túl a gyártási költségek leszorításában is otthonosan mozognak, és képesek újabb és újabb vevővonzó extra funkciókat integrálni a járművekbe úgy, hogy közben még az árat is csökkenteni tudják. Ezekhez képest az, hogy egy autó elvigye az utasait A-ból B-be, már szinte mellékes. Már ott tartunk, hogy a nyugati riválisaik szégyenszemre már hozzájuk járnak tanulni.
A kínai NEV-piac széttagoltsága mellett koncentrált is annyiban, hogy az eladások több mint a fele a tíz legnagyobb autógyártóhoz – döntően a BYD-hez és a Teslához – kötődik.
Telefongyártók is helyet keresnek a piacon
S miközben a túltermelési válság közepette mindenki azt várja, hogy a szomszédja dobja be a törülközőt, újabb, tőkeerős szereplők érkeznek a piacra. Igazi outsiderek, akik partnerek bevonásával hamar csatlakozni tudnak a NEV-elitjéhez. Az okostelefonoktól induló, majd az okoseszközök széles tárházát kínáló Huawei és Xiaomi is megnézi, technológiai fejlesztéseiből mit tud profitálni az autóiparban.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Angel Garcia / Bloomberg / Getty Images