Újabb jelentős többletet értek el a magyarországi lízingvállalatok. A kihelyezett összeg az év első kilenc hónapjában 547,4 milliárd forintot tett ki, ami egyrészt többéves rekordot jelent, másrészt az egy évvel korábbi szintet 9,3 százalékkal haladja meg.
„A 9,3 százalékos növekedés ugyan elmarad a 2017-ben elért 18 százalékos, valamint a tavalyi 13 százalékos bővüléstől, de megfelel a Lízingszövetség várakozásainak, az év elején ugyanis 10 százalék körüli növekedéssel számoltunk. A magyarországi növekedés pedig bőven felülmúlja az európai lízingpiaci bővülést, ami az első félévben 3,4 százalékos volt”
– idézi a szervezet közleménye Nyikos Katalint, a Magyar Lízingszövetség elnökét.
A gépek húzzák a növekedést
Kiemelkedő bővüléssel zárta az első kilenc hónapot az agrárgép-finanszírozás: a kihelyezett összeg ugyanis 24 százalékkal 74 milliárd forint fölé nőtt, így minden adott ahhoz, hogy ez a részpiac az idén rekordot érjen el. „A mezőgazdasági gépek ezzel az eredménnyel a járművek után a komplett lízingpiac második legjelentősebb részpiaca lett” – emelte ki az elnök, aki hozzáfűzte, hogy az agrárgépek esetében a jegybanki finanszírozási program, az NHP aránya kiugróan magas, 81 százalékos volt.
Az építőgépeknél az ágazat növekedésének megfelelően jelentős növekedés ment végbe: a szeptember végi 20 milliárd feletti finanszírozott összeg 12 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi kihelyezést, sőt, megközelíti a válság előtti szintet. Szintén jelentős, 23 százalékos növekedést ért el az egyéb gépek és berendezések szegmense, ahol így a finanszírozott összeg közel 54 milliárd forintra rúgott, ez pedig már a válság előtti volument jelenti.
Az autók is jól teljesítettek
Az idei növekedésben az autó- és kisteherautó-finanszírozás jelentős szerepet kapott: ebben a szegmensben 10 százalékkal közel 198 milliárd forintra nőtt a kihelyezett összeg. A flottafinanszírozás is jól szerepelt, itt a finanszírozott összeg 13 százalékkal közel 66 milliárd forintra nőtt. Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára kiemelte, hogy a járműfinanszírozás, azon belül is az autók kiemelkedő szerepét jelzi, hogy a személygépkocsi-, kisteherautó-, és flottafinanszírozás a teljes kihelyezés közel felét adja.
„Az új céges autók és a kishaszongépjárművek voltak a növekedés fő motorjai eddig idén. A finanszírozott összeg 70 százalékát a céges lízingkonstrukciók adták ebben a szegmensben” – tette hozzá. Noha a magánszemélyek részére történő autó-értékesítés és autófinanszírozás az idén megtorpanni látszik, a Magyar Lízingszövetség várakozásai szerint a nagycsaládosok számára elindult program további lökést adhat ennek. Fontos azonban, hogy az utolsó negyedév autófinanszírozási eredményeit jelentősen befolyásolhatják a károsanyag-kibocsátási előírások változása miatti esetlegesen fellépő piaci zavarok.
Tóth Zoltán azt is elmondta, hogy a nagyhaszon-gépjárműveknél csökkenés történt, a kihelyezett összeg ugyanis 8 százalékkal 126 milliárd forintra esett vissza. Ez az eredmény ugyanakkor abból a szempontból kedvező, hogy a nagyhaszonjárművek piacán az eladások nagyobb mértékben, 13 százalékkal csökkentek.
Meglehet a 10 százalékos növekedés
A Magyar Lízingszövetség a legfrissebb adatok fényében arra számít, hogy az idén összességében elérhető az év elején becsült 10 százalék körüli növekedés. A jövőben a lízingpiacon alacsonyabb dinamikájú bővülés várható, a lízingcégek várakozásai szerint a kis- és középvállalkozások beruházási kedve a világgazdasági lassulás miatt várhatóan mérséklődik, ugyanakkor a rugalmas és költséghatékony lízingfinanszírozás felértékelődhet.
Borítókép: PuzzlePix / Shutterstock