MAM: sikersztori a babavilágban

Hírek Hőnyi Gyula
A Menedzserszövetség és a Volkswagen közös Kék Innovációs Különdíjának kitüntetettje idén Kiss Katalin, a MAM-Hungária Kft. ügyvezetője, a MAM vállalatcsoport gyártási vezérigazgatója lett. Vele beszélgettünk a vállalatról és az elért eredményekről.

A Kék Innovációs Különdíjat hatodik alkalommal adták át. Pesti Tímea, Joerg Bauer, Ifj. Chikán Attila, Karikó Katalin és Szászi István után idén Kiss Katalin, a MAM-Hungária Kft. ügyvezetője, a MAM vállalatcsoport gyártási vezérigazgatója lett a díj kitüntetettje. A Kék Innovációs Különdíj jelöltjeire szakmai szervezetek, a Jelölő Bizottság, a Menedzserszövetség elnökségének tagjai, illetve annak ügyvezetése tehetnek javaslatot.

A több mint 30 éve alapított, osztrák tulajdonban lévő babatermék-gyártó vállalat 15 évvel ezelőtt a cumik mellett elindította a cumisüvegek gyártását is, mely mára a második legfontosabb termékvonallá fejlődött. Azóta folyamatosan fejlesztik a gyártástechnológiát, automatizálnak, robotokat telepítenek, de ezeket mind az emberi értékek figyelembevétele mellett teszik. Ezeknek, és számos egyéb innovációs fejlesztésének köszönhetően a MAM-Hungária Kft.-t mára a térség egyik legmeghatározóbb vállalataként tartják számon.

Az elért eredmények és a több mint húszéves ügyvezetői feladatok után Kiss Katalint 2020-ban a vállalatcsoport gyártási vezérigazgatójává választották, melynek köszönhetően már nemcsak a magyar, de az ázsiai gyártóüzemek munkáját is irányítja, továbbá globális szinten felügyeli az ellátási lánc és a minőségirányítás folyamatait.

Fotó: MAM

Mi a cég története, hogyan alakult meg 1991-ben?

– Korábban a tulajdonosoknak nem volt saját gyártóüzemük, bérgyártásban állították elő termékeiket. Szerencsés módon éppen a rendszerváltással kinyíltak a határok, a külföldi vállalkozóknak is lehetőségük volt gyárat alapítani Magyarországon. Ezen a területen korábban a helyi termelőszövetkezet egyik mellékága, egy varroda működött egy egészen kis épületben. Onnan indultunk és nőttük ki magunkat odáig, ahol ma tartunk. Ma a régió egyik meghatározó vállalatként több, mint ötszáz munkavállalót foglalkoztatunk. Az egykori 300 négyzetméteren megkezdett termelés mára 15 ezer négyzetméterre nőtt, ahol korszerű üzemben folyik a gyártás. Fontos megemlíteni, hogy nem egy kész külföldi gyárat telepítettek ide, hanem lehetőségünk volt a magyar viszonyokhoz igazítva egy saját működési modellt kialakítani, felépíteni. Sőt, mára a magyarországi telephely nem csupán termelőüzem, hanem a MAM-cégcsoport tudásközpontjaként is működik és Magyarországról vezetjük az egész cégcsoport ellátási láncát, valamint minőségirányítását.

Hogyan fejlődött, a társaság melyek ma a fő piacai?

– Korábban kizárólag cumikat gyártottunk, ma már mindent, ami a baba szájápoláshoz szükséges. Minden kontinensen ismertek és elismertek a termékeink. Százmilliós nagyságrendben gyártunk és termékeink bizonyos szegmensekben még olyan minőségérzékeny országokban is piacvezetők, mint Dánia, Svédország, Nagy-Britannia, vagy épp az Egyesült Államok, Brazília, Franciaország.

Mekkora a verseny? Lehet-e ezen a piacon magyar központi vezetéssel érvényesülni?

– Egy egészséges piaci verseny szükséges ahhoz, hogy ne kényelmesedjen el egy vállalat, egy márka. A versenyt értelmezhetjük egyfajta hajtóerőként is, amely a folyamatos innovációt, az újításokat és a kreatív megoldásokat ösztönzi. Meggyőződésem, hogy egy ekkora méretű piacon helye van különböző méretű és helyzetű vállalatoknak, s ezek jól elboldogulnak, ahogy azt mi is tettük az elmúlt több, mint 30 év folyamán. Azoknak az eredményeknek az elérésekor, amit mi már magunkénak tudhatunk, a vállalat óhatatlanul elkezd “multisodni” már csak a saját és piacának méretéből adódóan is. Mi annyit tehetünk, hogy ezt a folyamatot igyekszünk egy ideális mederben tartani, hogy a már említett multisodás ne hatalmasodjon el azok felett az értékek felett, melyeket vallunk és melyek megkülönböztetnek minket a klasszikus értelemben vett multiktól.

Fotó: MAM

Számtalan díjat utal a MAM tevékenységére, mennyire tudatosak ezen a téren? Felkészülnek egy-egy díj elnyerésére, vagy az elismerések rendszerint csak „megtalálják” a társaságot?

– Mindkét esetre van példa. Természetesen mindig óriási megtiszteltetés, amikor “megtalálnak” minket egy-egy díjjal, hiszen ezek remek visszaigazolások arra vonatkozóan, hogy jól végezzük a munkánkat. Azokban az esetekben, amikor “felkészülünk” egy-egy díj elnyerésére, általában motivál minket az elismerések nyilvánossága, hiszen így lehetőségünk nyílik megismertetni történetünket, jó gyakorlatainkat és tapasztalainkat más vállalatokkal. Ez azért különösen fontos számunkra, mert egy ilyen méretű vállalatnak igenis kötelessége az, hogy a kisebb, még fejlődő vállalkozások számára egyfajta példaképként mutassa az utat és gondolatot ébresszen. Növeljük abba a lehetőségbe vetett hitüket, hogy egy nap ilyen eredményeket tudhassanak a magukénak.

Mennyit fordít a cég kutatás-fejlesztésre?

– A vállalatcsoport külön kutatás-fejlesztési irodát működtet Ausztriában, ahol a legújabb és leginnovatívabb módszerek segítségével tudunk felkészülni a világ és a piac változásaira és rezgéseire. A fenntartható megoldások keresése és bevezetése fókuszban van, mind a gyártási technológiákat, mind az alapanyagokat illetően.

Mennyire innovatív az a piac, amelyen mozognak?

– Alapvetően a cumi az cumi és a cumisüveg az cumisüveg… De azért ez nem ennyire egyszerű. Az innováció magába foglalja a folyamatosan megújuló színeket és motívumokat, amelyek követik a világ trendjeit, illetve a vevők folyamatosan megújuló igényeit. Ahogyan az előző kérdésnél is említettem: a fenntartható megoldások szükségessége maga is megköveteli az innovációt a termékeknél és csomagolásoknál is.

Borítókép: A KÉK innovációs különdíj, átadás/Fotó: MAM

Ezek is érdekelhetnek

További híreink