A széles társadalmi rétegeket célzó program és kommunikációs kampány tavaly ősszel több közösségi platformon startolt el. Az „Én megmondtam” profilok szerethető karakterek, kvízek és kisfilmek segítségével közvetítenek a fogyasztóvédelmi ismereteket elmélyítő üzeneteket több ezer követőjüknek. A vásárlókat szándékosan megkárosító trükköket, a jótállás-szavatosság megújított szabályait bemutató videók a legnépszerűbb videómegosztó oldal Fogyasztóvédelem csatornáján eddig több mint kétmillió megtekintést generáltak – írja az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A kisfilmekben az „Én megmondtam” logóban is feltűnő Rátonyi Hajni személyesíti meg a fogyasztóvédelmi kérdésekben verhetetlen nagymamát, aki egy korábbi szériában unokáját, Gerit igazította el például panaszkezelési vagy szavatossági ügyekben. Az újonnan elkészült videókban Rácz Zsuzsanna által alakított lányát okítja ki a jótállás új szabályaira. Albert Péter pedig a könnyen rászedhető szomszéd szerepében értesül tőle például a csodát ígérő termékek és az előfizetési csapdák buktatóiról.
A kampány a részletekbe menő, átfogó írásokat előnyben részesítők számára is kínál hasznos, érdekes olvasnivalót.
A gazdagon illusztrált összefoglalók a legnagyobb hazai hírportál önálló, tematikus aloldalán mutatják be tételesen a jótállás-szavatosság új szabályait. Tavasszal szakértők online előadásai nyújtanak majd segítséget a vállalkozásoknak jogkövető gyakorlatuk kialakításában, a leggyakoribb problémák megoldásában. A kampány részeként előkészületben van egy tematikus podcast-sorozat is, amely tartalmas beszélgetések formájában tájékoztatja az érdeklődőket a legidőszerűbb fogyasztóvédelmi kérdésekről – írja az ITM.
A idén május végéig tartó kampány célja a lakosság fogyasztói tudatosságának és a vállalkozások jogkövető magatartásának erősítése.
A világháló a járványhelyzetben biztonságos terep, a közvetlen elérés mellett azért is alkalmas közege a szemléletformálásnak, mert a vásárlások egyre nagyobb hányada ide tevődik át.
A koronavírus felgyorsította az elektronikus kereskedelem egyébként is lendületes térnyerését. Az internetes és csomagküldő értékesítés éves teljesítménye 2020-ban múlta felül először az ezermilliárd forintot, korábban 6-7 százalékos részaránya a teljes forgalomból mintegy 9 százalékot tett ki. A közelmúltban közzétett Fogyasztóvédelmi szakmapolitikai program ennek megfelelően kiemelten kezeli a fogyasztói tudatosság és bizalom erősítését, a fogyasztói jogok bővítését az online térben – írja a minisztérium.
(Borítókép: Shutterstock)