A Mendola Group egy kisautónyi használtruha értékesítésével indult, ma a kilenc cégből álló konglomerátum egyes tagjai szállítmányozással, ingatlanokkal, használtruha és lakberendezési cikkek kis-, illetve nagykereskedelmével foglalkoznak. Ez utóbbi, a Nobilacasa keleti szomszédunk legnagyobb lakberendezési üzletlánca, amelynek ügyvezető igazgatójával, az alapító lányával, Gündisch Ágnessel beszélgettünk.
Amikor az interjú időpontját egyeztettük, épp egy rövid szabadságra készült, de említette, hogy közben részt vesz egy üzleti konferencián is Bukarestben, ahol például a Disney Studios egy korábbi, innovációért és kreativitásért felelős vezetőjének mesterkurzusán tanulhat. Mit tud a saját munkájában hasznosítani abból, amit ott hallott?
Ezek az előadók a legaktuálisabb trendekről beszéltek – például a mesterséges intelligencia térhódításáról –, amelyeket ismerni elengedhetetlen a saját üzleti stratégiánk formálásához. A mesterkurzus témája a brainstorming módszertana volt. Ez arra próbált rávezetni minket, hogy bár az üzletembereket általában az érdekli a legjobban, hogy miként adhatnának el valamiből többet, de ez a kérdésfelvetés nem biztos, hogy a célnak megfelelő ötleteket hozza elő. Érdemes másképp megfogalmazni a kérdést magunknak és a munkatársainknak is, hogy az igazi választ megtalálhassuk. Ehhez rengeteg konkrét tippet kaptunk: hogyan buzdítsuk a csapatot, hogy írjuk fel az ötleteket – ezeket biztosan alkalmazni fogom.

Fotó: Mendola Group
Ön és a testvére már a második generációt képviseli a cég élén, hiszen az első vállalkozásukat az édesanyja, Székely Zsuzsa alapította, aki kémikusként első pillantásra nem az a kereskedő típus.
Ő mindig is bátor és sokoldalú személyiség volt, aki a kilencvenes évek elején – amikor Erdélyben és Magyarországon is sok magánvállalkozás indult – érezte, hogy itt a pillanat, ki kell találni valamit. Ekkor a szüleim mindketten egy számítástechnikai kutatóintézetben dolgoztak, eredetileg anyukám valóban kémikus, és nincs kereskedő az őseink között. Édesanyám egyszerűen nyitott volt az újra – ma is az –, így apukám támogatásával belefogott a használtruha-kereskedésbe. Az első nyáron egy autónyi ruhát egy iskolai osztálytermemben pakoltunk le, szortíroztunk, mostunk, vasaltunk, rendszereztünk. Anyukám a harmincas évei közepén járt ekkor, én tizenegy voltam, és rögtön belefolytam a munkába. Amikor kezdődött az iskola, és ki kellett pakolnunk az osztályteremből, a magyarfenesi takarító nénink ajánlotta fel, hogy folytassuk a pincéjében a munkát. Aztán idővel béreltünk egy kis magtárat, és elkezdtük egyre nagyobb mennyiségben feldolgozni a használt ruhát, így értelemszerűen egyre több hibás vagy szakadt darabbal találkoztunk. Arra gondoltunk, de jó lenne egy varrónő, hogy ezeket rendbe hozza, így indult a varrodánk: eleinte két, öt, majd tíz varrónővel. Egy adott pillanatban felvetődött, hogy a hozzánk került maradék méteráruból miért ne készülhetnének különféle lakberendezési tárgyak – kötények, kesztyűk, székpárnák… Ekkor már látszott, hogy a háztartási textilekre nagyon nagy az igény, hiszen Kolozsváron alig volt választék, ezért 1999-ben üzletet is nyitottunk. Később a textilek mellé behoztuk a kerámia- és üvegárut, a környező városok termékeit. Igazából akkoriban üres volt a piac, így szinte bármibe fogtak volna a szüleim, annak sikere lett volna. De egy idő után – amikor már több üzletet nyitottunk – a helyi gyárak nem tudták kiszolgálni a megnövekedett igényeinket, így elkezdtünk külföldi kiállításokra járni, illetve Ázsia felé kacsingatni. Ma már Európából, Kínából és Indiából is importálunk, 150-170 gyárral dolgozunk együtt, saját brandet alapítottunk, és főleg bevásárlóközpontokban vagyunk jelen. Persze közben nemzetközileg jegyzett, tőkeerős versenytársak jelentek meg a piacon, meghatározó döntésünk volt, hogy nem bonyolódunk velük árversenybe.
A Mendola Group éves árbevétele 50 millió euró (19 milliárd Ft), 450 alkalmazottat foglalkoztatnak. A Nobilacasa – Románia 14 városában 18 üzlettel van jelen, emellett webshopot is működtet – éves árbevétele 8 millió euró, 140 alkalmazottal.
A teljes interjú a Világgazdaság oldalán olvasható, amelyből még kiderül:
Mi az, amit Ágnes a legkevésbé, és amit a legjobban szeret a munkájában?
Vezetőként mi most a legnagyobb kihívása?
A gyerekeket milyen szinten vonják be az üzletbe, hogy készítik fel őket arra, hogy tisztában legyenek azzal, mit örökölnek?
Miként működik a gyakorlatban a cégen belüli tudásmegosztás?
Milyen nehézségekkel járt Romániában egy magyar céget beindítani?
Fotó: Mendola Group