Továbbra sincs érdemi munkavégzés az M30-as autópálya szikszói szakaszán, amelyet két hónappal ezelőtt a pályatest megcsúszása miatt fél évre le kellett lezárni – tudta meg a Világgazdaság. Mint ismert, február 17. óta az M30-as gyorsforgalmi út 33-as és a 40-es kilométere között mindkét oldalon teljes zár van érvényben, miután a 38-as kilométernél az autópálya szerkezete több helyen is elmozdult, a burkolaton hosszanti irányú repedések jelentek meg. Az autópályát fenntartó Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. akkor azt a tájékoztatást adta, hogy az elmozdulás olyan mértékűvé vált, hogy már veszélyezteti a biztonságos közlekedést.
A koncessziós társaság az elmozdulások észlelése után azonnal felvette a kapcsolatot a beruházó magyar állammal, amely felszólította a kivitelezőt a javításra és a hiba okának megszüntetésére. Érdekes, hogy az érintett szakasz kivitelezője az a Strabag volt, amely már korábban, a Hárosi Duna-híd építése kapcsán is összetűzésbe került a magyar hatóságokkal. Miután a hídba beépített saruk alulméretezés miatt folyamatosan tönkrementek, a magyar állam képviselője azzal vádolta meg az osztrák vállalatot, hogy nem az elvárható gondossággal járt el.
Ezúttal azonban más jellegű probléma, az eddig napvilágot látott információk szerint egy 100-150 méter széles szakaszon van megsüllyedve a pályatest, ahol a 10-12 méteres földalapból álló szerkezet elmozdult, így nem elképzelhetetlen, hogy végül a teljes pályaszerkezetet újra kell építeni.
A Világgazdaság megkereste a beruházó Építési és Közlekedési Minisztériumot és a Strabagot is, hogy megtudjuk, mikor várható a helyreállítás megkezdése, befejezése, továbbá hogy lezárult-e már a szakértői vizsgálat, és az milyen eredményre jutott. A minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy az M30-as autópálya szerkezeti problémájának okát a kivitelezőnek kell feltárnia, a hiba vizsgálata pedig releváns szakértők bevonásával jelenleg is zajlik. Azt viszont a szaktárca sem tudta megmondani, hogy az érdemi munkavégzésre mikor kerülhet sor az érintett szakaszon.
A munkaterületre történő felvonulást és a szükséges intézkedéseket, a tervek, hozzájárulások meglétét követően lehet meghatározni – közölték. Kizárólag a hiba okának feltárását követően, valamint a helyreállítási tervek ismeretében lesz lehetőségük meghatározni
- az autópálya érintett szakaszának lezárási időtartamát, illetve
- a helyreállítás teljes költségét.
Az osztrák cég elzárkózott a nyilatkozattételtől, kérdésünkre azt írták, a kivitelező vállalat projektigazgatósága és az Építési és Közlekedési Minisztérium (jogelőd NIF Nemzeti Infrastruktúra Zrt.) között fennálló szerződésük értelmében hivatalos nyilatkozatot csak a megrendelő adhat, így nem áll módukban közvetlenül válaszolni.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Bujdos Tibor / Észak-Magyarország