A luxusórarajongók legújabb generációja dollármilliókat költ azokra a felkapott modellekre, amelyekre a vásárlók befektetésként is tekintenek, szívesen adják-veszik a darabokat, így a másodpiac él és virul. Ezt támasztja alá a Boston Consulting Group nemrégiben készült jelentése is, amely szerint a csúcskategóriás órák átlagára az elmúlt öt évben 20 százalékkal nőtt, és
ma már az összes luxusóra-vásárlás közel egyharmada – a becslések szerint 22 milliárd dollár értékben – a használtpiacról kerül ki.
Bár a használtóra-kereskedelem nem illegális, ám nem is szabályozott, így bárki, aki indít egy Instagram-fiókot, felrak rá néhány menő fotót, elkezdheti árulni a sokszor drágakövekkel is díszített példányokat. Anthony Farrer – a képen jobbra, sapkában – pont ebben látta meg a kínálkozó lehetőséget.
Rolex? Jöhet, adjuk el!
A harmincas éveiben járó Farrer azt találta ki, hogy (átvett képekkel) felépít egy Instagram-oldalt, majd egy YouTube-csatornát, ahol a luxusórák szakértőjének nevezi ki magát. „Napi 15 órát töltöttem a közösségi médiában – emlékezett vissza a kezdetekre. – Ha írtam egy posztot, vártam, és minden egyes kommentre válaszoltam.” Az „ismeretterjesztés” mellett vállalta, hogy a hozzá fordulók Rolexét vagy Patek Philipjét jó áron továbbadja, és cserébe 5 százalék jutalékot kér. 2017-ben Dallasban kezdte, majd a nagyobb haszon kedvéért, 2022-ben áttette a székhelyét Los Angelesbe. „Dallasban nehéz volt eladni egy órát százezer dollárért.”
Los Angelesben a vevők rendszeresen hat számjegyű összeget adtak ki egyetlen darabért.
„Úgy tűnt, a pénz itt végtelen, ráadásul meg kell halni, olyan jó a szusi” – indokolta a döntését egy újságcikkben az óradíler.
Luxusélet, luxusóra – a látszat hat
Farrer működése alatt közel tartotta magához a közösségi médiát: videóst bérelve, szinte reality show-ként dokumentálta az életét, és ez alapján úgy tűnt, az üzlete virágzott – és valóban
volt olyan éve, amikor havi négymillió dollárt keresett.
Az interneten 430 ezer dollár értékű órákat is bemutatott, leleplezte a hamisítványokat, a legjobb éttermekben vacsorázott, magángéppel utazott, hatalmas összegű megállapodásokat kötött az ügyfeleivel. Nagyjából 300 ezer követője csodálta, milyen csúcskategóriás órák mennek át a kezén, hol vett penthouse lakást, de azt is megosztotta, mi a napi edzésrutinja. Fizikai üzletet is nyitott The Timepiece Gentleman néven Beverly Hills legmenőbb utcájában, a Rodeo Drive-on – vízvezetékszerelők, de a kriptovilágban meggazdagodott fiatalok is szívesen költöttek nála.
A lufi kezd leereszteni
A környezetében lévők többször figyelmeztették, hogy ilyen kis árréssel nem lehet Ferrarikat és Lamborghiniket venni, ez a luxuséletmód fenntarthatatlan lesz. Az amerikai szövetségi bíróság dokumentumai szerint Farrer üzlete már hónapokkal a letartóztatása előtt elkezdett szétesni. Az a highlife, amit igencsak élvezett, ugyan elfedte, de természetesen folyamatosan növelte is anyagi problémáit. Így ahelyett, hogy a bizományba átvett luxusórák eladása után odaadta volna a pénzt a jogos tulajdonosnak, elkezdte megtartani magának, hogy a következő tranzakcióját legalább részben fedezhesse, és talpon maradhasson. A bírósági dokumentumok szerint
Farrer időnként, „puszta tévedésből” más órákat küldött a vásárlóknak, nem azt, amelyet kifizettek, és nyilván nem a saját kárára hibázott.
Az egyik ügyfélnek azt ajánlotta fel kárpótlásul, hogy ha már pénzt nem tud adni, egy Rolex órával törleszti a tartozását. A Rolex valójában egy másik ügyfélé volt, aki eladásra adta át korábban. Volt olyan kuncsaftja, aki hetvenöt darab csúcskategóriás órát bízott a kereskedőre, mintegy 3,2 millió dollár értékben, amelynek eladásai után nagyjából 385 ezer dollárt látott viszont.
A történet folytatása itt olvasható.
Fotó: Antony Farrer YouTube-csatornája, PuzzlePix/Shutterstock