Nehéz éven van túl a Hungaroring Sport Zrt., ahogyan ez a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásaival összefüggésben várható volt – olvasható a VG.hu cikkében. A magyar állam százszázalékos tulajdonában levő társaság árbevétele az előző évi 6,47 milliárd forintról csaknem lefeleződött,
3,81 milliárdra apadt, miközben a 158 millió forintos nyereséget 77 milliós veszteség követte az adózott eredmény soron.
A forgalom zuhanórepülése a jegyértékesítés kiesésének róható fel, ebből a szempontból különösen fájó seb volt a zárt kapus formában megrendezett Forma–1-es Magyar Nagydíj és a Super Racing Fesztivál.
Az éves beszámoló kiegészítő mellékletében jelezte a cég, hogy a Covid-válság begyűrűzése egybeesett a szezonnyitással, emiatt pedig a versenypálya hasznosítási és marketingbevételei nagymértékben estek a korábbi évhez képest. Amiatt különösen éles a kontraszt, hogy 2019 az elmúlt évtized legjobb esztendeje volt Mogyoródon:
jócskán túlszárnyalták a korábbi 5,5 milliárd forintos árbevételt és a 114 milliós profitot.
Reális cél évente 180-200 napra is hasznosítani a versenypályát, az elmúlt évet ellenben inkább az jellemezte, hogy a külföldi foglalásokat sorra le kellett mondani, egyúttal a befizetéseket visszautalni. Bár az első és a második járványhullám között, a nyári időszakban valamelyest megélénkültek a tesztvezetések és a zárt körű rendezvények, nézőteres eseményekről nem lehetett beszélni.
A versenyek jegyeladásai 2019-ben a 6,47 milliárd forint nettó árbevételből 2,71 milliárdot tettek ki, tavaly azonban egyetlen fillért sem adtak hozzá a 3,81 milliárd forinthoz. A közvetítési jogdíj és a továbbszámlázott gyártási költség sora viszont kedvezőbb képet fest:
3,46 milliárd forint folyt be ezen a címen a kasszába az egy évvel korábbi 2,96 milliárd után.
A pálya egyéb hasznosításának bevételei 52,6 százalékkal, 346 millió forintra estek, a PR- és a marketingtevékenységből származó összeg elenyészővé vált, 61,6 millió forintról 3,7 millióra csökkent. Az egyéb bevételek 3,403 milliárdot tettek ki, amelyből a visszafizetési kötelezettség nélkül kapott állami költségtérítés 3,342 milliárd forint volt.
A 2019-ben a magyar államtól kapott 14,23 milliárd forintból 14,11 milliárdot az elszámolt jogdíjak és rendezvényszervezés után folyósítottak, emellett további 58, illetve 50 millió forintos tétel volt a zajszakértői tevékenység és a közlekedésbiztonsági program. Az utóbbi két lábra nem támaszkodhatott tavaly a Hungaroring, ellenben az autó-motorsport stratégiához kapott 185 millió forintot.
A költségoldal 69,7 százalékkal, 6,14 milliárd forintra csökkent, a teljes ráfordítás 86 százaléka anyag jellegű volt, azon belül az igénybe vett szolgáltatások értéke 73 százalékos. Az eredményes tárgyalásokon a rendezői jogdíjat az előző évi 13,63 milliárd forintról 966 millióra sikerült lefaragni, a televíziós közvetítési jogdíj pedig az éves indexálás, illetve a forint-dollár árfolyamváltozás következtében emelkedett 1,82 milliárd forintról 1,94 milliárdra. A tavalyi zárt kapus rendezés miatt nem 2026-ig, hanem 2027-ig biztosan lesz magyarországi Forma–1-es futam. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter tavaly úgy nyilatkozott a lapnak, hogy
a legfontosabb feladat az épületek átalakítása, újjáépítése és a zajvédelem megoldása.
A tárcavezető akkori becslése szerint a teljes rekonstrukció 40-60 milliárd forintba kerül.
(Borítókép: Kiss Norbert, a Révész Racing versenyzője megnyeri a gyorsasági kamion Európa-bajnokság első fordulójának negyedik futamát a Hungaroringen 2021. június 13-án. (MTI/Koszticsák Szilárd)