Lenne hova fejlődni a borpiacon

Hírek Érsek M. Zoltán
A covid alatti étterem és hotelbezárások alapjaiban alakították át a borpiacot – fejti ki Mészáros Péter a Mészáros Pál Borászat ügyvezetője. Tapasztalatai szerint a pandémia után visszaállni látszott a korábban megszokott értékesítési trend, de mivel az energiaválság miatt most ismét több étterem és néhány szálloda is bezárt, a borértékesítés bázisa továbbra is a kereskedelem maradt.

„Mivel a borfogyasztás alapvetően alkalomhoz kötődik és ennek klasszikus formája az éttermi étkezés illetve egy jól sikerült rendezvény, a pandémia alatti vendéglátóhely bezárások miatt jelentősen visszaesett a borértékesítés. Ez még annak ellenére is igaz, hogy közben lényegesen megnövekedett a kereskedelmi értékesítés, ami még az online aladások terén is érezhető bővülést hozott magával. A jó hír legfeljebb annyi, hogy a borüzletek mellett a diszkontok, szuper és hipermarketek is felismerték azt, hogy a kifinomultabb és nagyobb borválaszték a forgalom növekedését is elősegítheti” – értékel Mészáros Péter.

A szakember szerint a helyzet azóta sem lett sokkal jobb. A borpiac helyreállását megakasztotta, hogy az éttermi újranyitást követően az infláció növekedése és az energia árrobbanás miatt sok étterem – ha egyáltalán kinyitott – ismét befejezte működését. Ezért, miközben valamennyire így is növekedett a HORECA (hotel, étterem, catering) szektor értékesítése, annak mértéke még mindig messze van a 2019-es szinttől. A kereskedelmi értékesítés, ugyan megtartotta pozícióit, de további növekedés már ott sem történt.

Mészáros Pál (balra) és Péter

„Pedig, különösen akkor, ha a nyugati borfogyasztást vesszük alapul, bőven lenne még hova fejlődnie a magyar borpiacnak. Amihez viszont mindenképpen szükség lenne a borfogyasztást népszerűsítő koncentráltabb bormarketingre, mert más – mondjuk úgy, konkurens – italok reklámkampánya érezhetően fellendítette az adott italfajta fogyasztását.”

Mészáros Péter szerint az erőteljesebb bormarketingre az export növelése mellett azért is szükség lenne, mert az energia árak, a bérek és az alapanyagok – legfőképpen az üveg és a csomagolóanyag – drágulása a borágazat számára rendkívül komoly költségnövekedést jelent. De miközben minden borászat igyekszik valamennyire árat emelni, annak mértéke a jelenlegi helyzetben még mindig az infláció alatt marad. Vagyis a borászatok csökkenő nyereséget szenvednek el.

„Azt viszont egyértelműen pozitívumnak tartom, hogy miközben a covid alatt egyre többen fordultak a minőségi borok felé (ami alatt Magyarországon a most a 2000 forinttól kezdődő borokat érthetjük), erről az igényükről még a mostani, jelenlegi nehezebb gazdasági helyzetben sem mondanak már le” – magyarázza a Mészáros Pál Borászat negyedik generációját képviselő tagja. Akinek édesapját, Mészáros Pált szakmai életútjának elismeréseként 2016-ban választotta a Magyar Bor Akadémia az Év Borászának.

Mészáros Péter meggyőződése, hogy mivel különösen a nehezebb gazdasági időszakokban kulcsfontosságú a megújulás, borászatuknak is előnyt jelenthet az az újító kedv, ami a történelmi szekszárdi borvidéken működő, több generáción átívelő borászatukat jellemzi. Ezért nem elégednek meg csak a hagyományos fajtákból készített minőségi borokkal: a szekszárdi borvidéken ők honosították meg az argentin borok zászlóshajójának tekintett Malbec-et, majd 2009-ben úttörő szerepet vállaltak egy könnyű, gyöngyöző bor bevezetésével is. Legújabb fejlesztésük az a szénsavban gazdag, Prosecco jellegű Bianco Secco Chardonnay, ami iránt már több exportpiacról is érdeklődés mutatkozik, jelezve azt, hogy az új trendeket követő magyar borászatoknak a külföldi értékesítés is további lehetőségeket teremt.

Borítókép: Mészáros Pál Borászat

További híreink