Közel a húsvét, van sonka, tojás – erős áron

Hírek vg.hu
A héten indul a húsvéti ünnepek előtti nagy bevásárlási roham, a kereskedelmi láncok még csak néhány napja pakolták ki az ünnepkörre jellemző élelmiszereket és termékeket. A Világgazdaság szétnézett az üzletekben, milyen árakkal találkozni a polcokon.

Bár február közepén már kikerült néhány üzlet polcaira a csokinyúl, jelezvén, hogy korán jön a húsvét, de alapvetően nem kezdődött korábban a szezon az élelmiszerláncoknál. Csak most, néhány napja jelentek meg tömegesen az ünnepkörre jellemző élelmiszerek, a sonka, füstölt csülök, előre csomagolt kalács és persze az asztalokról elmaradhatatlan primőr zöldségek.

Az már a Központi Statisztikai Hivatal adataiból is látszik, hogy az élelmiszer-értékesítés utolérte magát, és várhatóan márciusban a húsvéti ünnepek miatti bázishatáson felüli növekedés várható a piacon. Ugyanakkor az üzletekben tett látogatásunkkor szinte azonnal észrevehető volt, hogy a 15-20 évvel ezelőtti kereskedői kreativitásnak és választéknak ma nyoma sincs. A diszkontok például a karácsonyi kínálatra jellemzően húsvétkor sem tolják túl a kínálatbővítést. Ám nincsenek egyedül: annak idején a nagy alapterületű boltokban ilyen ünnepekkor ki sem lehetett kerülni az akciós szezonális termékeket, akkora volt a kínálat. Emiatt a statisztikusok adatai is rendre azt mutatták, hogy a piros betűs ünnepek hozta élelmiszer-kereskedelmi forgalomnövekedés hozzájárul a GDP növekedéséhez. Jelenleg egy kicsit fordítva van, akkor van keresletnövekedés az élelmiszerboltokban, ha növekszik a GDP.

Egyébként az árak is erősek, a csokifiguráknál az a legfeltűnőbb, hogy a gyártói márkák termékeihez kilogrammonként 10 ezer forint alatt nagyon ritkán lehet hozzájutni.

A márkás csokinyúl, csokitojás, egyéb csokifigura átlagára:

  • Auchan – 10 ezer forint/kilogramm
  • Tesco – 10 ezer forint/kilogramm
  • Spar – 10 ezer forint/kilogramm

A két diszkontban jellemzően a saját márkás termékek mennek:

  • Lidl – 4–6 ezer forint/kilogramm
  • Aldi – 5–8 ezer forint/kilogramm

Ugyanakkor a két diszkontban is vannak gyártói márkák, például a Ferrero termékei, ezek kilogrammonként egy ezressel olcsóbbak, mint a másik három boltban, ugyanakkor választékból is szerényebb a polcaikon a kínálat, ami magyarázza az erőteljes árvágást. (A nagyobb szortiment egyben magasabb költséget is jelent a bolt számára. Épp ezért nehézkes ma nagy alapterületű boltban széles kínálatot tartani, mert az magában hordozza a magasabb eladási árat.)

A friss tojás, úgy tűnik, szabad préda, ugyanis ahány bolt, annyiféle árképzés. Annyi elmondható hüvelykujjszabályként, hogy mindenhol 40 forintnál kezdődnek a legkisebb tojások. Van, ahol 70 forintnál megáll az árképzés, de van olyan bolt is, ahol elmennek 90 forintig. Természetesen ebben nemigen lehet összehasonlítást végezni, hiszen a tojás árképzése nemcsak kereskedőtől és beszállítótól függ, hanem az almozástól és persze a mérettől is. Tény azonban, hogy mindenhol megtalálható a legolcsóbb és a legdrágább méret.

A teljes cikk itt olvasható.

Fotó: Mártonfai Dénes / Tolnai Népújság

Ezek is érdekelhetnek

További híreink