Kiváló eredményt ért el tavaly a CIB Csoport

Hírek Tóth Balázs
A CIB Csoport a 2022-2025 közötti stratégiai ciklus első évét kiemelkedő eredményességgel zárta. Mérlegfőösszege, hitelállománya, bevételei jelentősen nőttek, miközben költségeinek növekedése a magas inflációs környezet, az emiatt szükségessé vált többkörös béremelések, a jelentősen megemelkedett energia- és szolgáltatásárak, valamint a tranzakciós illeték évközbeni emelése mellett is fenntartható módon kezelhető maradt. A költséghatékonyság 2022-ben is tovább javult, és a tavalyi üzleti évét 36,1 milliárd forint nyereséggel zárta a bankcsoport, 128 százalékkal meghaladva a 2021. évi teljesítményt.

A CIB Csoport a világ egyik legerősebb bankcsoportjának, az Intesa Sanpaolonak a tagjaként, a magyar bankszektor meghatározó szereplőjeként több mint 2000 aktív munkavállalót foglalkoztat, tőkeerős, stabil, kiváló likviditási helyzetben lévő pénzintézet. Az elmúlt évi üzleti környezetet néhány nagyon jelentős esemény befolyásolta, így egyebek mellett az orosz-ukrán háború és annak gazdasági, társadalmi hatásai; a lakossági és agrár moratórium; a lakossági, mikro-, kis- és középvállalkozásokra vonatkozó kamatstop; az Országos Betétbiztosítási Alap felé történt rendkívüli befizetés, az extraprofit adó. Ennek ellenére a CIB Csoport 2022-ben is azt tekintette legfontosabb feladatának, hogy támogassa ügyfeleit céljaik megvalósításában, valamint, hogy hozzájáruljon a reálgazdaság fejlődéséhez, és saját eszközeivel segítse ügyfeleit a hazai és nemzetközi gazdasági környezet kihívásainak kezelésében. Ezt a célt kedvező termékajánlataival, kihelyezett új támogatott hiteleivel, valamint számos kedvezményes ajánlatával igyekezett megvalósítani, amelyek tavaly a jelentős társadalmi visszhangot kiváltó energiahatékonysági kérdésekre is pénzügyi választ adtak. A bankcsoport tovább növelte piaci részesedését a stratégiailag kiemelt szegmenseiben, bővítette a távoli szerződéskötéssel igénybe vehető szolgáltatásainak körét és a digitális csatornákon keresztül elérhető termékeinek kínálatát. A CIB Csoport felelős munkáltatóként 2022-ben a gazdasági környezet alakulására való tekintettel, még nagyobb hangsúlyt fektetett a bérek, a bónusz és egyéb juttatások gyakoribb kiigazítására, a juttatási elemek piaci dinamikának megfelelő, ugyanakkor fenntartható korrekciójára. 2022-ben a CIB Csoport központi területei már a teljes egészében felújított, Petrezselyem utcai székházban végezték munkájukat. A székház 2021-ben zajlott felújítása ESG elvek mentén zajlott, és egyszerre felel meg a legmagasabb ügyfélelvárásoknak, valamint a magas szintű energiahatékonysági és a munkavállalók munka-magánélet egyensúlyát támogató, a hibrid munkavégzést biztosító követelményeknek.

A bankcsoport új termékei

Tavaly az üzleti fejlesztések középpontjában továbbra is az értéknövelt szolgáltatáskínálat, a befektetési és vagyonkezelési szolgáltatások, a banki-biztosítási termékek és legfőképpen a digitalizáció állt. 2022-ben jelentősen előre lépett a pénzintézeti csoport a fiatalok megszólításában is, az életszakaszokhoz illeszkedő ECO számlacsalád tovább bővült. A piacon bevezetett számos újítás révén tovább bővült a digitális csatornákon keresztül elérhető szolgáltatásaik köre, elmondható, hogy elérték a 82 százalékos szintet a digitális penetráció terén. A lakossági üzletágban a jelzáloghitel igénylése már online is kezdeményezhető, és csak egy bankfióki látogatás szükséges a szerződés aláírásához, valamint a teljesen papírmentes, mobiltelefonos szelfi-számlanyitást is bevezették. A kisvállalati szektor számára elérhetővé tették az úgynevezett softPOS fizetési szolgáltatást, valamint az ismétlődő és az egygombos ismétlődő fizetési lehetőséget, melyek költséghatékony segítséget kínálnak a kisvállalkozások számára vásárlóik megtartásához, a vásárlói élmény növeléséhez. A vállalati üzletágban tovább fejlesztették az úgynevezett Confirming online vállalati platformot, amely a nemzetközi beszállítói láncok likviditását és finanszírozását hivatott biztosítani. A Confirming a CIB anyavállalatának, az Intesa Sanpaolonak a megoldása, amelyet folyamatosan továbbfejlesztenek a közép- és kelet európai térség nagy részét lefedő kifizetések érdekében.

Tavaly jelentősen nőtt a nyereség

A CIB Csoport a 2022. évi konszolidált, IFRS szerinti mérleg alapján az elmúlt évet 36,1 milliárd forint nyereséggel zárta, 128 százalékkal meghaladva a 2021-es értéket. A CIB Csoport mérlegfőösszege 3 093 milliárd 574 millió forint volt 2022. december végén, ami 11,2 százalékos növekedés 2021. decemberhez képest, amelyet főként az ügyfélhitelek dinamikus növekedése okozott. A CIB Csoport bevételei 135 milliárd 594 millió forintot tettek ki ( 71,0 százalékkal emelkedve 2021. hasonló időszakához képest), mely elsősorban az emelkedő kamatkörnyezetnek és a növekvő üzleti aktivitásnak, főként a hitelezés bővülésének és a pénzforgalmi tranzakciók nagyobb volumenének köszönhető. 2022. december végén a CIB Csoport konszolidált bruttó ügyfélhitel állománya 1 466 milliárd 305 millió forintot tett ki, ami 15,5 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A két számjegyű növekedés mögött az új finanszírozás iránti magas igény állt, különösen a vállalati divízióban, ahol a volumenek 21 százalékkal nőttek a 2021-es szinthez képest. Ugyanakkor a lakossági szegmensben is 10 százalék feletti bővülés volt megfigyelhető mind a kisvállalati, mind a lakossági ügyfélhitel-állományban. Az ügyfélbetétek 5,8 százalékkal 2 133 milliárd 568 millió forintra emelkedtek tavaly december végére. A növekedéshez itt is elsősorban a vállalati szegmensek járultak hozzá. A CIB Csoport saját tőkéje az időszak végén (2021 végéhez képest) 3,9 százalékos növekedéssel 275 milliárd 204 millió forintot tett ki. A CIB Csoport összesen 14 milliárd 192 millió forint bankadót (extraprofit adóval együtt) fizetett be a magyarországi központi költségvetésbe, valamint közel 10 milliárd forint összegben járult hozzá a kamatstop keretein belül az ügyfelek terheinek mérséklődésében.

Borítókép: illusztráció/Fotó:Világgazdaság/Kallus György

Ezek is érdekelhetnek

További híreink