Kínai autógyár lett a legnagyobb Daimler-tulajdonos

Hírek
A kínai Geely autógyár 9,7 százalékos részesedést szerzett a Mercedes Benzt gyártó német Daimlerben - írja a BBC.  

A Geely abban bízik, hogy az elektoromos autók terén együttműködik majd a német óriással. A Geely nem ismeretlen a nyugati autóvilágban: a tulajdonában van a svéd Volvo, valamint a legendás londoni taxik gyártója, a London Taxi Company. A kínai gyár elnöke, Li Shufu hétfőn a Daimler vezetőivel, a hét folyamán pedig a német kormány képviselőivel találkozik.

Erre azért van szükség, mert a kínai befolyásszerzés kapcsán aggályok vetődtek fel, mivel a Geely arra használhatja tulajdonrészét, hogy technológiához és innovációkhoz jusson hozzá. Németországban a Kuka nevű robotgyártó vállalat 4 milliárd euró értékű, szintén kínai felvásárlása után hoztak egy törvényt, amely lehetővé teszi a hatóságoknak, hogy megakadályozzák az ázsiai cégek és érdekeltségeik tulajdonszerzését a német cégekben. A német kormány ugyanakkor már közölte is, nem látja okát, hogy a külföldi befektetési szabályokra vonatkozó törvény alapján beavatkozzon.

Kétségtelen, hogy az autóiparban Kína a jelen és a jövő legnagyobb piaca. A Geely közleménye is erre utal, amikor a cég és a Daimler együttműködésétől a világ vezető villanyautó-gyártójának létrejöttét reméli. Könnyen lehet, hogy a Daimlernek is jól jön a kínai együttműködés ötlete. Az autógyártás hagyományos szereplőivel szemben ugyanis egyre nagyobb kihívásokat támasztanak a “kívülről érkezők”, így például a Tesla, vagy a Google érdekeltségű Waymo.

A Geely-Daimler bevásárlásnak némi pikantériát kölcsönöz, hogy a Daimler éppen a hétvégén jelentette be, hogy 1,9 milliárd dollár értékű beruházással partnerségre lépett a szintén kínai BAIC nevű autógyárral. A pénzt a kínai gyártó egyik üzemének korszerűsítésére fordítják – Mercedes Benzeket fognak ott gyártani. A kínai (autó)piacra jelenleg csak vegyes vállalatok alapítása révén léphetnek be a nyugati játékosok.

Az ázsiai óriás iránt érthető a nagy nyugati érdeklődés. A BMW például a múlt héten jelentette be, hogy a Great Wall Motor nevű kínai céggel közösen elektromos Miniket gyártanak – a helyi piacra. A nyomulást az indította el, amikor a kínai kormány közölte, hogy céljai szerint 2025-re az újonnan eladott autók 20 százaléka elektromos, vagy hibrid hajtású lesz.

Borítófotó: global.geely.com

Ezek is érdekelhetnek

További híreink